NULL Skriv ut sidan - SV: 32-bits kontra 64-bits operativsystem

Anbytarforum

Titel: SV: 32-bits kontra 64-bits operativsystem
Skrivet av: Gunnar Flygh skrivet 2019-07-18, 21:39
Hej Gunnar,

Vi använder alltså samma utgåva av dödboken (version 7 förhandsversionen). Jag köpte den på ett USB-minne som går både i Windows XP och MacOS 10.7 (och senare). Men vad jag inte kan svara på är huruvida mitt system är bakåtkompatibelt med 32-bits, och om detta är en nödvändighet för att använda dödboken. Kan mycket väl vara så, men jag får inga varningar om detta som du fått. Men jag har inget eget Wine-program i datorn utan det är redan "kopplat" till macversionen av dödboken. Öppnar dödboken som vilket mac-program som helst.

Jag har släktforskat sedan 90-talet och enbart använt mac. När skivor typ Sveriges befolkning, rotemansarkivet mm. kom skaffade jag VMWare Fusion med Windows XP. Befolkningsskivorna använder jag mindre nuförtiden då ju AD har flera bra databaser, och flera av de nya skivorna som kommer ut har en macversion kopplad till Wine.

Jag började med någon av de första DISGEN-versionerna (4 ??) som var för mac. Men när de slutade utveckla programmet för mac bytte jag till Reunion. Har använt version 5, 8 och 9. Reunion 9 är den optimala i mitt tycke. Har provat demo av senare versioner men blivit besviken. Enda nackdelen med Reunion är utskrifter typ Disgens "antavla i textformat". Reunion listar barn med enbart förnamn och födelseår. Men det är enkelt att med en gedcomfil flytta över allt till gamla datorn och stoppa in det i DISGEN. Fördelen med Reunion är att allt är så användarvänligt och "självklart". Har aldrig någonsin behövt läsa någon bruksanvisning.

Har provat demo av Genney när det var helt nytt, men kände mig då inte riktigt nöjd med utskrifterna (kan vara bättre i senare versioner). Med Reunion får man de i mitt tycke finaste grafiska översikterna över anor och ättlingar. Nackdelen med Reunion är att det är dyrare än t.ex. DISGEN och Genney. Men det är nu ca 12 år sedan jag köpte Reunion 9 (då en knapp tusenlapp för svenska versionen) så per år blir det inte mycket.

Hälsningar Gunnar