NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 augusti, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 augusti, 2015
Skrivet av: Lars Ihd skrivet 2014-10-27, 10:39
Hej Anders!
Intressant fråga du ställer. Min forskning har koncentrerats kring Nils Hultmans son Jonas (f 1741-03-21) och hans anor. Men Nils hade dessutom två döttrar, Anna-Lisa (f 1744-10-28) och Catharina (f 1746-05-24) samt en son till; Petter (f 1742-12-29). Bouppteckningen efter Nils den 29 april 1765 anger att kvarlåtenskapen ”tillkommer dess 2ne efterlevande söner Jonas 24 år och Petter 23 år”. Det är riktigt som Gunilla säger att döttrarna inte finns med i arvskiftet, dess skulle vid det tillfället vara 21 respektive 19 år. Om skälet till att de inte finns med har jag inte forskat vidare i. De kan som sagt vara döda, vilket måhända är det troligaste men andra orsaker kan inte utan vidare forskning uteslutas.
 
Sonen Petter är blind men bildar familj och får åtminstone en son, Nils. Han bosätter sig i Froarp nr 78. Egendomligt nog finns i Froarp 1780 två Nils Pettersson. Om båda är den blinde Petters fråndrar sig min forskning, men i den släkten finns i tidigare generationer dubbla söner med namnet Nils.
 
Sonen Jonas får sju barn som är i livet 1790, året då Jonas dör; fem söner och två döttrar. Två av sönerna heter f ö Per. Per den yngre (f 1782-05-26) och Håkan (f 1785-07-06) beger sig till London och därefter har jag inte spårat dem. De övriga sönerna är Nils (f 1765), John (f 1777) och Per (f 1780). Döttrarna är Elna (f 1767) och Kerstin (f 1771).
 
M a o finns det en del tänkbara anor till Nils Hultman, kopparsmeden i Granefors. Frågan är då om någon av dessa kommer använda faderns tillnamn Hultman. Jag vet faktiskt inte. Men då Kerstin gifter sig med Håkan Österlund i Karlskrona benämns hon som ”jungfrun Christina Hultman” i vigselattesten. Det namnet förekommer inte på henne senare. Att ståta med ett namn som knyter samman till en ärevördig ana fanns tydligt redan då. Hennes familj flyttar efter 1807 till Småland och återvänder inte sedan till Blekinge.  
 
Några belägg för att den Hultman-släkt som Du beskriver Anders skulle ha sammanbindning med Nils Hultman ger inte min forskning men som sagt indikationer och möjligheter finns.  
 
Med vänliga Hälsningar  
 
Lars Ihd