NULL Skriv ut sidan - 32-bits kontra 64-bits operativsystem

Anbytarforum

Titel: 32-bits kontra 64-bits operativsystem
Skrivet av: Gunnar Karlsson skrivet 2019-07-17, 15:54
Hej.


Har idag DISGEN 8.2d, och har fungerat helt ok med min MAC-BOOK pro med MAC-OS Mojave 10.14.5 (senaste), men nu har både mitt släktforskarprogram (DISGEN 8.2d), och min dödsbok (Sveriges dödsbok 7 förhandsversionen), börjat varna för att när MAC-BOOK pro fixar sitt operativsystem till 64-bitars, så kommer dessa inte fungera. Jag använder wine idag för att få dessa att fungera i MAC.


Någon med bra råd hur jag skall göra, för ingen av dom programmen kommer förmodligen inte göras om till 64-bits.


Skall jag inte kunna släktforska i en MAC, som jag finner bättre än en PC ?
Kan förmodligen välja att inte uppgradera till 64-bits när det kommer, och det lär komma snart vad jag förstått, men jag vill ju ha den högre prestandan, vad en 64-bits kan göra.


Känns som att man måste ha en dator för varje sak man skall utföra iden, så har jag 30 olika program i datorn, så behövs egentligen 30 datorer för att vara optimal.


Tycker det är lite konstigt att om man gör en så revolutionerande sak som att gå från 32-bitars till 64-bitars, så borde det finnas en möjlighet att gå tillbaks till det gamla, för jag är ganska säker på att det är flera, kanske till och med många tillverkare av program, som inte kommer göra om dom till 64-bits, inget av dom jag nämnt bergis i alla fall.