NULL Skriv ut sidan - SV: Beckman / Bäckman

Anbytarforum

Titel: SV: Beckman / Bäckman
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 2019-07-15, 00:25
Kvartermästaren Karl Adam/Adolf Beckman (1735-1805), som omtalas i december 2012 och januari 2013 i diskussionen här ovan, son till ryttmästaren Kristian Lorentz Beckman och Beata Gisela (Lisa) Hammarskjöld, var sannolikt även far till Anna Kristina (Annika) Beckman/Bergström, f. 29/1 1773 i Helsingborgs stadsförsamling.
Modern var Kristina Margareta Eek (1752-1793), dotter till ryttmästaren Niklas Jürgen/Nils Göran Eek och Annika Qviding (om henne - se nyligen gjort inlägg under Quding /Qviding under övriga släkter) i Mammarp, Gråmanstorp.
Barnet kallas i notisen Annika (senare Anna Kristina/Stina) och fadern uppgavs vara ryttarekorpralen Karl Beckman.


Kristina Margareta Eek gifte sig med sedermera kvartermästaren och fanjunkaren Nils Bergström (1747-1812) och flyttade till Flathult, Västra Sönnarslöv. Nils Bergström flyttade 1803 till Husie.


Anna Kristina Bergström hade utomäktenskaplige sonen Andreas Nordström (1794-1870), f. i Värlinge, Stehag. I sonens födelsenotis står hon som Bergström, men i en inflyttningsattest i Husie, daterad 7/3 1804 i Kvidinge, skrivs hon som kvartermästaren Nils Bergströms styvdotter Anna Kristina Beckman. Senare kallas hon Bergström efter styvfadern.


I hfl 1811 och 1812 för Fredriksberg, Oxie 1, Oxie anges hon som hushållerska hos Bernt Kockum vara född 11/1 1773 i Helsingborg.


Anna Kristina Bergström vigdes 7/6 1813 i Oxie med smeden Gert Malmgren (1770-1842). De bosatte sig i Fosie och flyttade senare till Anderslöv, Grönby och Hyby. Anna Kristina Bergström avled 28/3 1835 i Vissmarlöv, Hyby.


Anna Kristina Bergström har tidigare diskuterats här på forumet under Hyby - Gid: 1258.28.60100 och under efterlysningar på Scangen: Bergström, Anna Stina, Stehag, 1794.

Oj, tack för den, intressant, Andreas Nordström (1794-1870) är sannolikt en direkt förfader för mig från min mammas sida om jag inte gjort något misstag (risken finns som släktforskningsnybörjare).

Vet inte om jag totalt är ute och cyklar nu men förhoppningsvis någon som har koll:

Hmmm, följer jag ovan nämnda ryttmästare Niklas Jürgen/Nils Göran Eek bakåt i tiden kommer jag bland annat till Nicolaus Eck, borgmästare i Riga 1581, kan det verkligen stämma?

Nicolaus Eke (Eck, Ecke), utförligt beskriven här
https://sok.riksarkivet.se/Sbl/Mobil/Artikel/16795

Vissa verkar placera Nikolaus Matthias Von Eck/Ecke (1620 - 1690) som far till Niklas Jürgen/Nils Göran Eek?

Hittar också en bror till Niklas Jürgen/Nils Göran Eek? med namn Carl Johann Eck adlad Ekesparre?
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Ekesparre_nr_1705