NULL Skriv ut sidan - SV: Vilken mäster Matthis?

Anbytarforum

Titel: SV: Vilken mäster Matthis?
Skrivet av: Mikael Nordblom skrivet 2019-07-14, 20:43
Tack för respons!
Jo, jag har också uppmärksammat Elisabeths fadder Matthis Thems hustru Elisabeth. Uppenbarligen finns en Matthis Tim i Börsjö och en annan Matthis Tim i Finspång. Eftersom min fråga gällde vilken av dessa båda som omnämns i 1743 års begravningsbok, så skulle svaret då vara: Mats Jonsson (Uhr) på Börsjö. Men uppenbarligen är detta något som Smed10 inte tror på eftersom man låter Mats Jonssons tredje hustru vara anonym. Finns det något annat argument för att Lucia Danielsdotter faktiskt är hans tredje hustru?

Det finns en sak till som komplicerar det hela: Elisabeth (f 1743) skulle alltså då vara Matthis Jonssons tionde barn med Lucia (ej heller nämnd i Smed10). Lucia skulle då vara i det närmaste 46 år då hon får Elisabeth. Inte omöjligt, men knappast troligt.

Eller finns det en tredje Matthis Tim...?

Redan i mtl 1742 faktiskt, nämns en Mattis tillsammans med mjölnaren Johan (förmodligen Matsson, son till Mats Jonsson), men denne Mattis måste väl vara Johans två år yngre bror Mattis och inte fadern Mattis? För övrigt är han i 1742 års längd benämnd "g" som i "gosse", först året därpå som dräng. Var fadern tagit vägen efter 1732 är för mig alltså fortfarande en gåta.