NULL Skriv ut sidan - Vilken mäster Matthis?

Anbytarforum

Titel: Vilken mäster Matthis?
Skrivet av: Mikael Nordblom skrivet 2019-07-13, 17:34
I Risinge Begravningsbok för 10/4 1743 står följande: "m.r De Pon m.r Matthis Thims swärfader i Börsjö, 87 [år]." Min fråga gäller vem denne "mäster Matthis" kan vara. Vad jag förstår har det föreslagits två personer:
1. byggmästaren Mathis Olsson Timm i Finnspång, gift 1738 med Elisabeth Borgstrand. Men hennes far är ju Erik Larsson enligt Smedskivan?
2. mjölnaren Mats Jonsson (Uhr) på Börsjö, som då skulle vara gift i sitt tredje äktenskap med Daniel De Pons dotter Lucia och mor till Mats´ nio barn i Börsjö.

Det som talar för nr 1 är att denne de facto har tillnamnet Tim/Them i andra sammanhang. Det som talar emot är att svärfadern skulle vara en annan,
Det som talar för nr 2 är att förnamnet Daniel så tydligt introduceras i släkten (förste sonen i detta tredje äktenskap med Lucia Danielsdotter De Pong heter just Daniel)!, samt att svärfadern tycks bo i Börsjö. Det som talar emot är att mjölnaren aldrig benämns med tillnamnet Tim/Them i källorna. (I något sammanhang har jag sett att hans mor Maria Matthisdotter fått tillnamnet Tim, men ser inget i källorna).

Den senaste upplagan av Smedskivan (Smed 10) tycks inte ta ställning; man benämner mjölnarens tredje hustru bara med "NN".

Man kan naturligtvis tänka sig en tredje person, men vem skulle det då vara?

Dessutom: jag har förgäves försökt följa mjölnaren Mattis (nr 2) i mantalslängderna på Börsjö, men kan inte hitta honom där efter 1732 trots att födelseboken nämner ytterligare 2-3 barn födda i Börsjö. Han avlidet ju 1754 på Börsjö, 78 år gammal. Varför finns han inte med i mantal tro?

Någon som har en fundering kring detta?