NULL Skriv ut sidan - SV: Nygårdssläkten - Barn till Anders Nilsson (d. 1684) och Ingeborg Jonsdotter (d.1705) i Nygård?

Anbytarforum

Titel: SV: Nygårdssläkten - Barn till Anders Nilsson (d. 1684) och Ingeborg Jonsdotter (d.1705) i Nygård?
Skrivet av: Roland Nilsson skrivet 2019-07-12, 21:55
Kul att se all aktivitet kring Nygårds-släkten. Jag har inte varit aktiv på Rötter på en massa år.
Tre av barnen i familjen (Botil, Bengta och Elin) är mina anor och Nils gifte 1721 om sig med en annan av mina anor (Kerstin Jönsdotter, änka efter Jöns Persson i Selleberg).
Övriga mer eller mindre säkra barn som jag noterat är de som ni tidigare nämnt:
Jon
Kerstin
Anna
Marta
När det gäller Marta har jag ytterligare en indikation på att hon verkligen är ett av barnen:
I domboken för Sunnerbo Härads sommarting 1721 (§ 19) står det att häradshövdingen Jonas Nyman är morbror till Jonas Westberg och h Anna Simonsdotter i Västraby Skattegård (i kombination med det som står i dödboken vid Annas död).
När det gäller skräddaren Jonas Westberg kan jag nämna att han blev dömd för ett dråp som skedde i Ryssby 1740.

Jag har också en notering som skulle tyda på att Per Israelsson var riksdagsman men jag får kolla upp det och återkomma med detaljer.

mvh
Roland Nilsson