NULL Skriv ut sidan - Lothigius i Svensk Släktkalender 1989

Anbytarforum

Titel: Lothigius i Svensk Släktkalender 1989
Skrivet av: Christina Fagerberg skrivet 2019-07-12, 02:10
När jag skulle dubbelkolla mitt släktträd mot vad som står om Lothigius i Svensk Släktkalender 1989 blev jag lite förbryllad. Släktträdet där börjar med Johan Samuel Lothigius (1750-1818). Det konstiga är att där står att han fick 3 söner, medan jag i mitt träd (baserat på matchningar i Myheritage, m.fl. online-databaser) har ytterligare en son, som föddes tidigare (exakt 9 månader efter Johan Samuels vigsel). Det är Johan Fredric Samuel Lothigius (1794-1857).

Jag är dels nyfiken på om någon vet om Släktkalendern helt enkelt missat honom, eller utelämnat honom av någon annan orsak, dels skulle jag gärna vilja ha läshjälp för vad som står i födelse-/dopboken (ArkivDigital: Jönköpings Kristina (F) C:6 (1780-1806) Bild: 145 Sida: 283, 1794-07-03).

Det jag lyckats tyda så här långt är:
"d 3 Julii föddes, d.5 dito Christ. Hofr Secret. Samuel [han var sekreterare i Göta hovrätt] Lothigius. H. Gertrud Helena Sténs Son Johan Fredric Samuel ???. Mod.  26 år ??????
Brukspatronen Joh. D. Steens. [farfar till barnet] Lagm. Joh. Fred. Granschoug ??? Johan Ullberg ???? C ? Ahlgren. Not G Eckerström [gissningsvis Carl Gustaf Eckerström, 1772-1838 Assessor Göta Hovrätt]. Enkefru RC Lothigius f. Falk [Rachel Charlotta Lothigius 1725-. född Falk, farmor till barnet]. ??? A C Ullberg, född Falk.
Mademoissellen Christ. Grapengiesser [Gissningsvis Christina Dorothea Grapengieeser 1744-1802 som aldrig gifte sig och mao var mademoiselle hela livet, kusin till barnets pappa]. Maria Mächel [förmodligen Maria Gertrud Gertrud Maechel, syster till Helena Stéen, barnets mormor] ?endela Ahlgren."