NULL Skriv ut sidan - Pistolskiöld Pistolsköld

Anbytarforum

Titel: Pistolskiöld Pistolsköld
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2019-07-10, 23:14
Harald Podolin adlades Pistolsköld - var militär och dog 1742 på Oppeberg i Fellingsbro socken, Västmanland. Släkten härstammade från södra Östergötland. I närheten av mitt eget forskningsområde finns t ex Ericus Olavi Podolinus, kyrkoherde i Frinnaryd, död 1682, som "förmanades allvarligt för sitt fylleri och vårdslöshet i tjänsten."

Den adlade Harald Podolin hade ett antal barn och jag är just nu intresserad av en dotter som Elgenstierna nämner på detta sätt:

"Christina Margareta. Gift med sekundlöjtnanten vid livregementet till häst Peter Fransson Wedholm, som levde 1735."

Christina Margareta Pistolsköld bör ha dött före 1730 eller tidigare. Den 1722 med ryttmästares titel avgångne Peter Wedholm fick 1731 en son med sin andra hustru Elisabeth Christina Meijer i Synnerby socken, Västergötland. Han kommer själv från socknen. Nu är frågan om det går att hitta var Peter Wedholm och Christina Margareta Pistolsköld  gifter sig och är bosatta. Jag lägger in Lewenhaupts redogörelse för hans karriär vid livregementet till häst.
Är det någon som får en idé var han kan ha bott under sin tjänstetid. Jag vet att  Christina Margareta Pistolsköld står med i hfl 1714 på Oppeberg i Fellingsbro socken och bör alltså gift sig därefter. Jag vet inte heller var hon tog vägen.