NULL Skriv ut sidan - SV: Berg

Anbytarforum

Titel: SV: Berg
Skrivet av: Åke Holmkvist skrivet 2019-07-08, 17:53
Hej!

Jag snubblade över här efter en sökning.

Erik Håkansson ifrån Hjälmseryd var min mormors mormors far och jag har tillbringat en massa tid med att försöka hitta hans föräldrars historia, alltså innan de kommer till Hjälmseryd. Jag hittade också familjen Eric Wågberg i Berg, men jag har inte lyckats hitta något bevis för att det faktiskt är Håkan En's familj. Har du/ni lyckats bättre med det?

För mig dyker Håkan En upp i Hjälmseryd ifrån ingenstans. Jag har hittat hans familjenamn (Ericsson) genom Mönsringsrullorna men inte någonting om var han kom ifrån, vigseln med Karin Månsdotter eller något om hennes bakgrund.

/edit:

Jag hade lite tur med en google och har en tämligen sannolik, men inte helt vattentät väg.

Håkan Ericsson dyker upp i Sandviks Hallgård 1799 och flyttar enligt HFL därifrån till Moheda år 1800. I Moheda finns det en dragon Håkan Lantz, som gifter sig med en Karin Månsdotter 1802 och får en son som heter Eric 1803. Årtalet för födseln stämmer med Erics ifrån Hjälmseryd, men inte datumet ifrån senare års HFL. Vet inte hur mycket det påverkar sannolikheten. Håkans ålder stämmer heller inte riktigt överens med mönstringsrullorna för husarregementets rullor, men det vet jag inte heller hur allvarligt jag ska ta.

Är det någon som har mer konkreta bevis för att det handlar om samma Håkan i Berg och Hjälmseryd så är jag naturligtvis väldigt intresserad.