NULL Skriv ut sidan - SV: Hur kan jag ta reda på om det rör sig om en och samma person?

Anbytarforum

Titel: SV: Hur kan jag ta reda på om det rör sig om en och samma person?
Skrivet av: Karin Jorthé skrivet 2019-07-06, 22:12
Ja, antingen har vi väldigt rätt eller så har vi väldigt fel:). Men jag tycker att oddsen lutar mot rätt. Jag måste iaf börja med att be lite om ursäkt för att jag tror att jag blandat ihop vad jag läst på amerikanskt dokument och sedan på svenska dokument i arkiv digital.

Vad jag har hittat verkar vara en transkribering av vigsel (fanns inne på ancestry i ett annat träd). Problemet är att ancestrys "cards" inte går att verifiera i sig själva, men brukar ibland kunna använda mig av dem som ledtrådar för att komma vidare. Och ibland stämmer de faktiskt! Oavsett, så ser jag att det inte står Moins Jonsson utan Moins Haglund som far till John B. Haglund. Men övriga föräldar till brudparet uppges vara Inga Bengston (Inger Berntsdotter hette Charlottas mamma), Abraham Anderson (korrekt) Bregetta Borgeson (Johan Börjes mamma hette Britta Börjesdotter).

För liknande dokument jag tidigare sett för andra emigranter, verkar det varit väldigt vanligt att det inte är personerna själva som skriver ner namnen i dokumentet, utan någon från kyrkan kanske som inte kan svenska. Jag har flera gånger sett att man skrivit samma efternamn på fader som son, eftersom det var det normala i USA att far och barn hade samma efternamn. Samma gäller för ändelsen dotter - den blir i princip alltid son istället. Bifogar skärmklipp härnedan.

När jag letade igår såg att det fanns en hänvisning till en svensk kyrka i Boone. Jag har letat upp den idag och skickat en förfrågan om de möjligtvis har vigselattest samt födelseattest för de två första barnen som jag saknar dokument på. Speciellt intressant vore att se vad det står på John Pleutus attest.

Tänkte på det du skrev om Borås. Min mamma har haft några exempel där man helt plötsligt har börjat ange den närmaste större länsstaden som hemort, istället för det samhälle eller den by man kommer ifrån, även om staden legat rätt långt bort. Borås är i så fall självklart för någon från Hyssna. Kanske är det därför det helt plötsligt står. Det hade varit väldigt skönt om man bara kunde ringa och fråga :).

Det var väldigt intressant det du skrev om att barnen bytte namn. Det förklarar att jag hittar "delayed birth certificates" för några av dem där John Pleutus och hans syster Addie intygar att de varit närvarande när syskonen fötts och vet vilka de är. Där står de nya namnen angivna. Det intressanta här är att i fallet som jag bifogar en kopia på, där Helen byter namn och Addie intygar, är att intyget skrivs 1950 och Addie har enligt manifest från "Gripsholm" varit i Göteborg 1932. Här ser man att det anges en tydlig hemort på mamman - som dessutom är helt korrekt (Orust, Klevadal), men på fadern står det bara det otydliga Bohuslän. Gissar att hon varit och hälsat på släkten på Orust, men att hon inte haft kontakt med pappans släkt. Charlotta dog ju 1930 och John B 1931.

Fortsätter leta och hoppas att kyrkan hör av sig och har mer information. Tack igen Staffan!

/Karin