NULL Skriv ut sidan - SV: Hur kan jag ta reda på om det rör sig om en och samma person?

Anbytarforum

Titel: SV: Hur kan jag ta reda på om det rör sig om en och samma person?
Skrivet av: Staffan Bergh skrivet 2019-07-06, 18:38
Imponerande att hon fixade resan själv, 8 månader gången ...

Olivia C Andersson stiger på båten till Hull 1880-07-30, 3 dagar efter att Olivia Charlotta Abrahamsdotter fått sitt flyttbetyg ... (Göteborgs poliskammare (-1900) (O) EIX:16 (1880) Bild 180 / sid 33 (AID: v479740.b180.s33 (http://www.arkivdigital.se/aid/show/v479740.b180.s33)), kontrakt #10406).

Lustigt hur det verkar som om dom avsiktligt bytt namn bägge två när dom tagit klivet ombord ...

Jag har också hittat dom i kyrkboken "over there": hos Boone Augustana Lutheran Church, Iowa, USA (IA) (Vol:1 (1870-1930) Bild 27 / sid 19 (AID: v915131.b27.s19 (http://www.arkivdigital.se/aid/show/v915131.b27.s19))). Tyvärr med inga uppgifter om föräldrarna, förutom namnen. Det visar sig att det inte bara är amerikanska släktforskare, och indexerare i (??) som kan ändra namn på folk -- dom fixar det själva också: Gerda Amalia (f 1882-03-19) byter till Mildred, Hilma Emerentia, f 1883-11-20 går senare i livet under namnet Helen Rancia, och Birger Nemelius kallar sig Bayard Miles när han är vuxen ... Den andra halvan av barnaskaran förefaller ha fått mer lätt-uttalade namn.

Det kanske kan vara på sin plats att påpeka att vi fortfarande inte hittat den där direkta kopplingen mellan Johan Börje Månsson och John B Haglund som vi i idealfallet vill ha. Det verkar ju väldigt troligt, men det kan ju vara så att vi har låtit oss luras alla andra- och tredje-hands-uppgifter som vi hittat ... Karin, sa du att du sett farfars namn på någon födelseattest? Första hand (eller i alla fall i andra hand från någon som inte önskar en koppling)? En annan koppling vore ju om hans exakta födelsedata nämndes i något dokument? Naturaliseringen verkar inte finnas online, kanske måste man gå old-school på det och besöka ett arkiv ...

mvh /staffan