NULL Skriv ut sidan - SV: Hur kan jag ta reda på om det rör sig om en och samma person?

Anbytarforum

Titel: SV: Hur kan jag ta reda på om det rör sig om en och samma person?
Skrivet av: Staffan Bergh skrivet 2019-07-05, 23:31
Jag kan inte heller hitta vigseln ... Jag har till och med kollat om dom gifte sig innan dom for, det ser ut som dom hade anledning ... tidslinje:

* 1879-10-08: Johan Börje flyttar in till Domkyrkoförsamlingen, från Hyssna
* 1879-11-10: Olivia Charlotta flyttar in, från Torp
* runt månadsskiftet nov/dec 1879: JB Haglund och Olivia Charlotta Abrahamsdotters son Johan P "blir till" i Göteborg
* 1880-04-01: Johan Börje flyttar ut till Amerika
* 1880-04-03: JB Haglund kliver på båten till Hull
* 1880-07-21: Olivia Charlotta flyttar ut till Amerika
* aug 1880: John Plutus Haglund föds i Boone, Iowa

Så Johan och Charlotta hade möjlighet att träffas i november -79 i Göteborg ... Någon JB Haglund som utvandrar finns inte i domkyrkoförsamlingen.

Det finns ett träd på WikiTree (Haglund-7 (https://www.wikitree.com/wiki/Haglund-7)), där mycket av informationen verkar komma från ett träd på Ancestry. En del av uppgifterna är mycket tydligt filtrerade genom personer utan mycket kunskaper om svenska förhållanden på 1800-talet (Ancestrys/FamilySearchs indexerare och/eller amerikanska släktingar) ... T. ex. så är Charlotte född i Bohas lan, något som den som har fyllt ut uppgiften på FindAGrave verkar har "rättat" till Borås ...

Möjligen kommer namnet Barnhard i träden från att någon sett snickargesällen Johan Bernhard Haglund i Göteborgs domkyroförs 1880, och kopplat honom till den utvandrande JB Haglund ... men denna JB Haglund är född 1839, i Kungälv, och dör i Gbg 1912 ...

Lycka till! /staffan