NULL Skriv ut sidan - Hur kan jag ta reda på om det rör sig om en och samma person?

Anbytarforum

Titel: Hur kan jag ta reda på om det rör sig om en och samma person?
Skrivet av: Karin Jorthé skrivet 2019-07-05, 12:29
Hej!

Har fått ett litet dilemma. Genom DNA-träff med en släkting i USA har jag upptäckt att vi potentiellt är dubbelsläkt (genom en helsläkting på min mors sida och via ingifte på min fars sida). Enligt släktings träd ska vår konstaterade helsläkting Charlotte från Orust ha gift sig i USA (Boone, Iowa) med en John B. (enligt henne Barnhard) Haglund, född 1851-02-13 i Borås. Så vitt jag kan se har inte denna person funnits.

Vid Charlottes och Johns dotters födsel uppges även farföräldrars namn och då ska fadern hetat Måns Jonsson. Vad jag kan hitta är att det finns en Måns Jonsson i Hyssna som hade en son som heter Johan Börje Månsson, född 13 feb 1851 i Hyssna (detta ligger ju väldigt nära Borås) och hans bröder flyttar till Borås, där de tar olika nya efternamn.

Enligt uppgifter från USAs folkräkning ska John B. Haglund ha anlänt till USA och Boone, Iowa 1880. Min Johan Börje från Hyssna tar sig till Göteborg och där står sedan en notering i husförhör att han avreser till USA 1/4 1880. Men, jag kan inte hitta några avgångar 1/4, och inte heller finns någon träff på hans namn på något fartygsmanifest. Däremot finns en avgång 3/4 1880 där J.B. Haglund, ålder 29 (alltså född ca 1851) avreser till Boone, Iowa.

Min sponana tanke var att han kan ha varit soldat och fått namnet Haglund, men jag kan inte ens hitta ett värnpliktsnr på honom i Hyssna, Sätila eller i Göteborg. Jag har även tittat i Generalmönsterrullor för Marks kommun, men inget där heller. Problemet är också att Haglund i manifestet står som född i Göteborg (inte Hyssna), däremot bodde min Johan Börje, ca 6 månader i Göteborg innan emigrationen.

Min fråga är om det på något sätt går att få reda på om Haglund och Månsson är samma person? Tacksam för alla tips!

Mvh Karin