NULL Skriv ut sidan - SV: Karström

Anbytarforum

Titel: SV: Karström
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2019-07-03, 12:04


Hej Andreas!


Jag har forskat lite kring de skånska Karström, och även om det inte är ett direkt svar på dina frågor så kan jag åtminstone bidra med att kyrkoherdens son Erland Karström (född 1696 6/11 i Tolånga, kallas inspektor på Örtofta 1733, begravd 1744 8/6 i Örtofta) inte är identisk med den kontrollör som omnämns som Maria Karströms bror i Medelstads häradsrätts dombok 1726 19/2 – kyrkoherden Sven Karström i Västra Alstad har för övrigt inte heller någon dotter Maria, enligt Lunds stifts herdaminne (band 3, s. 183).
 
Kontrollören är snarare identisk med den Erland Carström som man finner i Gunnar Bergströms bok Stora sjötullen & Lilla tullen i Skåne, Halland och Blekinge samt på Gotland 1658–1765 (Lund, 1958), s. 37. Här kallas han dock Carlström, vilket han även gör vid dotterns dop 1729, men vid döttrarnas dop 1733 och 1736 kallas han Carström. Han ska ha varit jaktlöjtnant på Barösund innan han 1726 31/8 (uppgift hämtad ur Karlshamns tullarkiv) transporterades till Karlshamn, och med sin hustru Beata Juliana Österberg får han två döttrar i Karlshamn, Anna Maria född 1729 17/7 (CI:2, s. 31) och Elisabet Margareta döpt 1733 31/3 (CI:2, s. 45). År 1733 blir Erland Carström kontrollör vid Stora Sjötullen i Strömstad, en tjänst han innehar ännu tre år senare då hans dotter Brita Sofia föds 1736 3/2 i Strömstad (C:1, s. 136).


Därefter tappar jag dock spåret; Gunnar Bergströms bok nämner ingenting om Erlands ursprung eller födelsedatum, och när sjötullen i Strömstad år 1765 börjar sända in de så kallade personella berättelserna (där tulltjänstemännen själva får berätta om sin bakgrund och karriär, och inte sällan anger både ålder och födelseort) finns Erland inte längre kvar som tjänstgörande i Strömstad (Äldre centrala tullarkiv; Överdirektören vid Sjötullen (Generalsjötullkontoret), Huvudarkivet E1 Personella berättelser och anmärkningspunkter avgivna av sjö- och gränstullkamrarna, volym 1, sid. 132).[color=rgba(0, 0, 0, 0)][/color]