NULL Skriv ut sidan - En artillerihantlangares familj försvinner...

Anbytarforum

Titel: En artillerihantlangares familj försvinner...
Skrivet av: petronella_p skrivet 2019-06-24, 17:23
Hej!

Jag hoppas på hjälp att hitta en familj, som försvinner när fadern drar i krig. Kanske en fråga för andra forum, men jag börjar här för att se om det finns militaria-aspekter på frågan. Tips om vad som var brukligt och dokumentation som kan finnas om detta mottas mycket tacksamt!

Så här ligger det till:
I Jönköpings Sofia återfinns artillerist-hantlangaren Anders Zettergren med familj. Anders drar i krig och är i Pommern 1760-1762. Hemkommen förflyttas han till Stockholms slott 1763 och uppges då vara ogift. Hustrun Ingeborg Aronsdotter tycks allstå ha dött under hans bortvaro. Anders gifter om sig och får en son med sin nya hustru, men barnen från hans tidigare äktenskap syns inte röken av.

Det enda av barnen som jag vet något om är Anders (d.y. f. 1758) som dyker upp i Åkerby, som trädgårdsmästare, inflyttad från Simonstorp 1786. Honom har jag sedan kunnat följa, men hans uppväxt är höljd i dunkel. (Vem gav honom en utbildning!?)

Jag antar att en "simpel" hantlangare inte tog med sig familjen i fält? Kan krigsmakten ha hjälpt till med barnens försörjning på något sätt? Någon idé om var jag kan leta vidare?

Artillerihantlangaren Anders Zettergren var troligen född i Östergötland. Hans första hustrus Ingeborg Aronsdotter ursprung har jag inga uppgifter om. Jag har inte funnit Anders bouppteckning och inte heller några handlingar från rekryteringen i Jönköping.

Mvh,
Petronella


Blandade källor till ovanstående:
Jönköpings Sofia AI:2a s.27
Artilleriregementet 1692 (s.4140)
Artilleriregementet 1692 (s.8450)
Artilleriregementet 1694 (s.5630)
Artilleriregementet 1696 (s.4180)
Svea artilleriregementes församling E:1 s.89
Kil (T) AI:6 s.168