NULL Skriv ut sidan - SV: Walkendorff

Anbytarforum

Titel: SV: Walkendorff
Skrivet av: Paul Bergström skrivet 2019-06-24, 09:25
Citera
Hej!
Ja detta var i sanning rörigt.
Jag skulle gärna se de källor som sägs finnas till att det ska ha funnits en oäkta son till Henning Walkendorff (1560-1626).
Det låter ju märkligt att en oäkta son föds på det gods som den påstådda fadern bor på tillsammans med sin hustru Anne Lauridsdatter Brockenhuus. Att en oäkta son skulle få bära släktnamnet, och dessutom skriva sig till Bjørnemose, utan det det finns nedtecknat i släktböckerna verkar långsökt. Glorup ärvs av den legitime sonen Henning W (1598-1658) , och godset såldes 1661, av hans änka Margrethe Blome.

Bjørnemose gods kommer i släktens ägo 1638, och ägs då av samma par som nämns ovan.
Gården ärvs av Henning Walkendorff (1634-1658). Han studerar 1655 i Orléans, Frankrike och han gifter sig 1658 då han är 24 år gammal med Kirsten Jørgensdatter Kruse. (https://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I263&tree=2)

Vad jag förstår på resonemanget i teorin, så skulle detta kunna vara den Henning W som skulle kunna ha varit gift med Catharina von der Osten.
Jag hänger inte riktigt med vad gäller om denna Catharina skulle ha dött i barnsäng, fanns det något överlevande barn?
Vad hette detta barn i så fall, det borde ha hetat Walkendorff om det föddes inom äktenskapet.

Sen blir det ännu snurrigare, påståendet att Henning Christoffer Walkendorff till Ellinge gift med Catharina von der Osten är förbryllande. Om det är Ellinge slott i Skåne som åsyftas så kom det i släktens ägo 1640 via Mette Barnekows brorsdotter Margrethe Barnekow, gift med Christoffer Walkendorff (1626-1690). Slottet ärvdes av deras son Hans W, som tvingades sälja slottet 1714. https://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I31688&tree=2)

Så det har inte funnits något ägarpar till Ellinge som föreslås i inlägget.

Däremot så kan en vigsel ägt rum på Ellinge mellan personerna i fråga den 5 ocktober 1703.
Både Hans W och Arent von der Osten skriver i september och oktober samma år till Biskopen i Malmö, med önskan om att kompaniprästen Torslow ska få viga paret i stället för sockenprästen. Se tidigare inlägg med ett brev från Hans W daterat 31 sep?! 1703,
här i tråden daterat 2018-01-14.

Ett brev daterat 6 oktober 1703 från Arent von der Osten finns;
Källa: Domkapitlet i Lund (K, L, M) FIIf:17 (1703-1703) Bild 2880 ff (AID: v234775.b2880, NAD: SE/LLA/13550)

Hur svaret från biskopen lyder är svårt att tyda.

Källa: Domkapitlet i Lund (K, L, M) FIIf:17 (1703-1703) Bild 2890 ff (AID: v234775.b2890, NAD: SE/LLA/13550)

Vad jag förstår så saknas kyrkböcker från denna period.

Namnet Rutger är inte vanligt förekommande i släkten, jag känner endast till en person som burit namnet. Han var son till nämnde Hans W, och föddes 1687. Han gifte sig med Barbara Sofia Saltzing. (Gustaf Elgenstierna. Det Svenska Riddarhuset Stamtavlor. Adliga ätten WALKENDORFF, nr 25, TAB. 27.)

Jag vet inte om jag lyckats reda upp lite i den svajiga teorin.
Vi får försöka hjälpas åt att bringa klarhet i släktmysterierna.


Med vänlig hälsning
Ann Walkendorff

Hej Ann!

Ja, det verkar vara lite rörigt det här. Källäget är väl inte heller det bästa.

En av nätkällorna till påståendet att Catharina Stoislaffsdotter von der Osten var maka till Henning Christoffer Walkendorff til Glorup har postats av en person med pseudonym "Gennady" på geni.com. När man betraktar pseudonymen så förekommer några ryskklingande namn. Jag har inte försökt kontakta personen än för att be om källor till uppgifterna.

Den nästa nätuppgiften som visar samma sak finns på http://www.kefotos.dk. Här sätter man också paret som föräldrar till Anna Beate Henningsdatter Walkendorff,   f. 1662, Bjørnemose d. 1720  (Alder 58 år). Ansvarig har kontaktats för källor här. Jag avvaktar svar.

Samma förhållande vecklas ut grafiskt här: http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/Valkendorf/Valkendorf.htm

Ser man på den beskrivna antavlan så ser man att Henning Jørgensen till Glorup vigdes med Anne Lauridsdatter till Bramstrup i Nyborg 20/8 1592. Paret får sedan sonen Henning Walkendorff född på Glorup 24/2 1595. Därför bedömer jag det omöjligt att samma moder skulle kunna avses för den påstådda sonen Henning Christoffer Walkendorff  som sägs ha fötts 1625 (ett år innan faderns död) på Glorup. Modern är antingen okänd och gift med fadern - eller okänd och inte gift med fadern - men eftersom i andra källor sägs Anne Lauridsdatter Brockenhuus ha avlidit 1658, så återstår enbart möjligheten att sonen är oäkta - om nu faderskapet är korrekt.

Jag har även sett en liknande beskrivning på en tysk webbplats som jag dessvärre inte kan hitta nu.

Fadern till den Henning Christoffer Walkendorff som sägs 1703 på Ellinge gård gift sig med Catharina Arendtsdotter von der Osten var ju Ellinge gårds dåvarande ägare Hans Walkendorff. Detta finns bl.a. med här: http://skeel.info/getperson.php?personID=I9805&tree=ks

Sedan namnet Rutger (Rudiger) bör ju ha kommit in i släkterna på något sätt. Frågan är bara hur?

När det gäller von der Osten så kan man lite tentativt föreslå en koppling genom greve Rutger von Ascheberg (1621-1693) vars moder var Margaretha von der Osten. Hennes bakgrund verkar dock vara oklar. Likaså är väl inte namnet på Hans Walkendorffs svärmoder känt - eller? Å andra sidan behöver det inte heller finnas någon koppling via det här namnet.

Vi hoppas vi kan få något svar från Danmark.

Med vänlig hälsning

Paul Bergström