NULL Skriv ut sidan - SV: Nygårdssläkten - Barn till Anders Nilsson (d. 1684) och Ingeborg Jonsdotter (d.1705) i Nygård?

Anbytarforum

Titel: SV: Nygårdssläkten - Barn till Anders Nilsson (d. 1684) och Ingeborg Jonsdotter (d.1705) i Nygård?
Skrivet av: Stefan Gelow skrivet 2019-06-22, 14:53
En komplettering i denna fråga för information om någon skulle råka komma hit vid ett senare tillfälle.


Jag har identifierat vad som verkar vara den sjunde dottern som uppnådde vuxen ålder. Jag kommer återkomma med källor eftersom jag inte har dem tillgängliga just nu, men kort sagt är det som följer:


Barnen till Simon i Västraby Norregård (även kallad Ryssby Norregård) och hans hustru, har Nils Andersson Nyman (som nämns ovan) som morbroder så Simons hustru är troligen ett ytterligare syskon i familjen (och dopfaddrar och andra noteringar verkar stödja detta).


Hennes namn verkar endast stå i dottern Anna Simonsdotters dödnotis (1743) där föräldrarna kallas Simon Nilsson i Västraby och Märta Andersdotter i Nygård (såvitt jag kan avläsa). Allt tyder på att Simon de facto hette Simon Svensson, men moderns namn verkar sannolikt är korrekt.


Det är oklart när Simon och hans hustru dog, men bägge verkar varit döda 1706 och Simon verkar levat 1696.


De barn jag hittat till dessa är Anna Simonsdotter född 1687 och död 1743 sedermera gift med Jöns Eriksson död 1739, Isak Simonsson född 1689 som blev soldat och död troligen i Polen före 1724 och Jon Simonsson (omkring 1720 skräddargesäll Westbom eller Westberg) född 1692 samt Anders Simonsson som torde vara äldre än alla dessa så född troligen senast 1686 och senare kvartermästare, också troligen död före 1724 oklart när, men efter 1706.


/Stefan Gelow