NULL Skriv ut sidan - Okänd födelseort-hjälp att komma vidare

Anbytarforum

Titel: Okänd födelseort-hjälp att komma vidare
Skrivet av: Carina Nyström skrivet 2019-06-18, 18:41
Hej!
Jag har kört fast helt och vet inte hur jag ska gå vidare i mitt sökande. Hoppas att någon kan ge mig något tips.
Jag söker efter födelseort till min släkting Lovisa Wilhelmina Sundvall född 1798-05-12.

Det jag vet om henne är följande: 1832-07-11 föder hon ett barn som heter Augusta Amalia Sundvall. Hon lämnar barnet till allmänna barnhuset i Stockholm.

Oktober 1836 är barnet en kort period tillbaka hos modern. Hon tjänar då som piga hos hovslagare Bookman, Klara församling kvarteret fyrkanten. Där har jag också hittat henne i husförhörslängder mellan 1834-1836. Sen försvinner spåren igen. 1837 är barnet tillbaka till sina fosterföräldrar.
Förra året var jag i kontakt med stadsarkivet i Stockholm för att höra om det fanns fler uppgifter om modern i arkivet. De kunde hitta mantalsuppgiften från 1835 då hon är anställd hos Bookman samt ett betyg från en tidigare arbetsgivare, Christina Sundberg (Lundberg?) betyget är daterat 1830-08-30. Det står inte var i Stockholm det är.

Vilka arkiv kan man söka vidare i? Jag har sökt i in- och utflyttningar för Klara församling de närmaste åren då hon jobbade där men inte hittat något.

Tacksam för alla uppslag.
Vänliga hälsningar
Carina Nyström