NULL Skriv ut sidan - SV: Var skulle man vara skriven

Anbytarforum

Titel: SV: Var skulle man vara skriven
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2019-06-12, 00:50
Nu blev det ju helt nya förutsättningar. Personen i fråga var inte anställd som hembiträde i familj utan som tvätterska i ett privat företag. Såvitt jag minns förekom ingen uthyrning av personal vid Margaretaskolorna, men min kunskap om verksamheten begränsar sig till boken om Hanna Lindmark (1860–1941), hennes livsverk och hur hennes arv förskingrades av frikyrkopastorer (”Frälst Förmögen Förskingrad, Historien om Hanna Lindmark och Margaretaskolan” av Ewonne Winbladh, Bonniers 2007), och det är några år sedan jag läste den.

Om du läser boken finner du att reglementet var strängt vid Margaretaskolorna, varför det är föga troligt att de anställda kunde avvika för att arbeta på annat håll.

Nu tycks du veta vilket sanatorium kvinnan i fråga ska ha arbetat vid enligt ”muntliga uppgifter” under samma tid som hon enligt församlingsbok var anställd och skriven hos Margaretaskolan i Helsingborg. Enda möjligheten att utröna eventuell sanningshalt i uppgifterna är då att söka henne i sanatoriets arkiv, som bör finnas i landstingsarkivet i det län som sanatoriet tillhörde.