NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2011
Skrivet av: Siv Laine skrivet 2011-05-19, 20:51
Jag hänvisar till ett inlägg den 12 anuari i år, 2011, där skribenten hänvisade till Jan Eurenius sida på Internet. Det gäller Anna Larsdotter f 1755-07-11 i Backa, Arbrå (C:2) fadern soldat Lars Abbore modern Maria Jacobsdotter. Hennes man var enligt JE, Per Olsson Östberg f 1757 i Gävle. De gifte sig 1778-05-31. Detta är fel (giftermålet är rätt) då Anna Larsdotters man hette Lars Rolfsson Östberg och var född 1757-09-16 i Lillhärdal, Härjedalen C:1 Födde,Död.Föräldrar Drängen Rolof Ersson och Gertru Persdotter i Orrmo. Lars fick heta både Rudolphson, Rolofsson och Rolfsson när han flyttat till Hälsingland, (det var väl ett ovanligt namn på den tiden).  
I många husförhör står han som Pehr Rolfsson ända tills han bytte namn och kallade sig Östberg. Det är lätt att hitta honom i husförhören när man vet att han hette Rolfsson eller Rolofsson. Om man söker på födelseåret går det mycket bra.
I vigselnotisen står: d 31 vigdes Sågkarlen vid Lottefors Pehr Rudolphson född i Lillhärjedal med soldatdottern Anna Larsdotter Aborre i Hensätter. (Arbrå E:1 s 11. De vigdes 1778-05-31. Det är sedan lätt att hitta dem i många husförhör.
Jag skriver detta därför att jag tycker att det är synd om släktforskare leds in på villovägar och får leta ihjäl sig efter personer de aldrig kommer att hitta.