NULL Skriv ut sidan - SV: Bölja från Västbo

Anbytarforum

Titel: SV: Bölja från Västbo
Skrivet av: Veläng skrivet 2019-06-05, 13:17
Lovade att hjälpa Berit Sjögren med ett inlägg, då hon inte kommer in på Anbytarforum just nu. Detta är alltså Berits text! (nu fanns där en massa kod som jag tagit bort. Hoppas det blev rätt så här.)

I Palmschöldska samlingen volym 213 i Uppsala universitersbibliotek fann jag en antavla över Håkan Svensson och hans barn skriven av Elias Palmschöld (), där Karl Knutsson Bondes frilla nämns! Antavlan finns avfotad här på Rötter 2013 på min begäran av Olle Elm och kan ses under diskussionen om adliga ätten Stake.
Rasmus Ludvigsson(ca 1520-1594) kunglig kansliskrivare, var av kung Gustaf satt att nerteckna urkunder över ägarlängder till rikets gods som adeln en gång skänkt till kyrkan och som de nu skulle återfå.  Den här antavlan har källa angiven vilket inte ofta förekom i Palmschölds  noteringar. På antavlan har jag tytt signaturen RL som Rasmus Ludvigsson. Överst står med senare hand än Palmschölds ” Håkan Svensson vid. Stake. ex. notationibus Eras.L” =Rasmus

Håkan Svensson (widi Stake)
Håkan Svensson RL ux. Anna, K. Carl Knuts dotter af hans frilla
Fem barn uppräknade förutom Dorotea och Brita Håkansdöttrar nedan, näml Christina, Peder och Johan.
-.Dorothea ux. Lars Nilssons (RL)---- dotter Anna, ux .Per Gunnarssons på Dÿngö. Denne skall ha varit en bondeson och född i Danemarck RL—Hustr Dorotea
- Brita ux Amund Stakes på Borg. (deras 3 barn:)
- 1.Sigrid på Erstada  med dotter Anna var Algot Kruses RL—Sifrid Kruse RL vide Kruse             
- 2 Olof Stake--- Olof Stake RL –(Enl. EÄ son till Erik)
- 3 Erich Stake drunknad på Wenern –Mauritz Stake RL

Att myten om frillodotter levt kvar i medvetandet och är avfärdat syns i Svensk ättartal 1889 sid 18 not 3 under Carl Knutsson Bondes 3:e fru, frillodottern han äktade: ” Föregifves i ett 3:e gifte haft en dotter Anna (g. 1 m. Håkan Svensson (Bölja) 2. m. Eggert Gruppendal), hvilken dock i än bevarade permbref skrifver sig Anna Larsdotter”.
Karl Knutssson Bonde gifte sig ju med en frilla i gifte tre. En kung hade väl flera frillor även om endast en är känd. Det ev. brev Rasmus L läst kanske var arvsskifte 1482- ett år som nämnts?
Håkan Svenssons anor ovan är bundna till Västergötland-Dalsland.
Fanns det två Håkan Svensson?

Mvh Berit Sjögren"


Hej,

Nej, det verkar bara ha funnits en Håkan Svensson vid denna tid. Att man har tillskrivit honom fel hustru kan bero på att han troligen var fogde på Dal under Karl Knutssons tid. Håkan Svensson på Dal (SDHK-nr: 27804), återigen omnämnd med kyrkoherde Olof Svensson i Saleby (daterat 1461). Möjligen har SDHK-nr: 26768 (daterat 1457) bidragit till en spekulation om ett giftermål med en frillodotter till Karl Knutsson.

Harald Warg verkar ha högaktat Håkan Svensson "min käre frände" och kallade honom kanske därför "välborne" istället för "friborne" (givet att det nu föreligger en viss skillnad i konnotation mellan begreppen). Brodern, kyrkoherde Olof Svensson i Saleby verkar inte ha haft lika höga tankar om Håkan, och kallar honom "friborne", vilket troligen också är närmare sanningen (Håkan kan nämligen ha upptagit sitt mödernevapen, möjligen för att han inte hade ett fädernevapen överhuvudtaget).

Om Håkan förde ätten Böljas vapen och att hans mor hade patronymikon Petersdotter (varav åtminstone en bror [Olof Petersson] var väpnare) kan hon mycket väl ha tillhört ätten Bölja.