NULL Skriv ut sidan - SV: Sahlstedt

Anbytarforum

Titel: SV: Sahlstedt
Skrivet av: Martin Edgélius skrivet 2019-06-04, 20:10
Hej! Angående Jöns Andersson Sahlstedt i Runtuna så vet jag tyvärr ingenting om hans härkomst men väl om hans hustru och barn. Men det var ju inte det som efterfrågades :)


Jag har dock en fråga om bankobokhållaren Samuel Sahlstedt, far till kyrkoherden i Lerbäck med samma namn. Jag funderar på om Samuel d.ä. kan vara son till Magnus Sahlstedt i Stora Tuna. Bankobokhållaren bör vara född ca 1727 enligt åldersuppgift i Botkyrkas hfl. Magnus Sahlstedt får sonen Samuel i Stora Tuna den 25/8 1726. Men, enligt Stora Tunas dödbok begravs dock Magnus son Samuel den 4/9 samma år. MEN; Magnus fick även sonen Samuel den 25/5 1717 i Jakob och Johannes, Sthlm, och det står att sonen Samuel som begravs den 4/9 1726 dog den 24/8, det vill säga dagen innan Magnus får en son Samuel. Kan det vara så att det är den första Samuel som begravs den 4/9 och att den som föds den 25/8 är den som växer upp och blir bankobokhållare? När Samuel får en dotter Lovisa vid Tumba pappersbruk 1759 är änkeprostinnan Katarina Sahlstedt ett av dopvittnena. Det bör vara Magnus Sahlstedts änka Katarina f. Arosell.


Nå, vad tror ni? Är jag ute och cyklar?


/Martin