NULL Skriv ut sidan - SV: Björklund, Ingeborg Katrina

Anbytarforum

Titel: SV: Björklund, Ingeborg Katrina
Skrivet av: Kristina Rylander skrivet 2019-05-29, 16:46
Har funderat några gånger om jag ska ta upp min idé om vad som kanske hände Arvid i Alaska & Nils Peter Nilsson (som ju var hans morbror). Ville dock nämna den för jag tycker det är intressant i sig att gräva i...även om det skulle visa sig vara helt fel... :)


Om man antar att 1910 census är rätt så arbetade Arvid och Nils som "gold miners". Det finns en tragiskt artikel i Fairbanks Daily Times 13/7 1916 om en ca 28 årig (får känslan av att man inte riktigt visste hur gammal han var) man som dog i en olycka vid Brooks. Denne man jobbade för Northern Commercial company vid Miller. Han andades in någon typ av gas, kände sig dålig och bad om att få halas upp ur gruvan. När detta gjordes blev han plötsligt medvetslös och föll tillbaka ner i gruvan och dog av fallet. Hans enda kända släkting är en Nels Nelson som N.C försöker leta reda på. Han har blivit begravd vid Brooks. Problemet med denna historia är att det står att han heter Albert Bjorklund...


Jag har försökt hitta någon Albert Bjorklund i Alaska vid denna tiden men inte hittat någon. Betyder iofs inte att det skulle vara fel i artikeln...men det hade varit intressant att försöka gräva vidare i detta med kanske någon lokal hjälp...


När det gäller Nels Nelson så funderar jag över den här begravningen i U.S Presbyterian Church Records:

Name:   Nels P Nelson
Event Type:   Burial
Death Date:   1922
Burial Date:   26 Oct 1922
Burial Place:   Fairbanks, Alaska, USA
Church:   First Presbyterian Church


Det står att var lam av reumatism och var ensam i sin "cabin". Dog av svält.


Det kan ju också vara någon helt annan Nels P Nelson eftersom det varken står något födelseår eller vidare info om ursprung. Ville dock nämna det.

Det finns även en annan artikel i samma tidning 22/8 1911. Där står det att Bjorklund & Nelson tjänat 120 dollar genom två dagars arbete vid sin guldgrävning...den nämner också Miller...men inga förnamn på Bjorklund och Nelson...