NULL Skriv ut sidan - Olaf och Lena Lee

Anbytarforum

Titel: Olaf och Lena Lee
Skrivet av: Eva Johansson skrivet 2019-05-25, 11:08
Hej!

En amerikansk kollega till mig undrade om jag kunde hjälpa honom med att lokalisera två personer: Olaf och Lena Lee från Norge. De uppgifter han har är väldigt knapphändiga. Jag har ingen erfarenhet av släktforskning i Norge och undrar därför om någon här kanske skulle kunna hjälpa mig.

Det här är de uppgifter han har (förmodligen tagna från Ancestry, så förmodligen väldigt dåliga källor):

Olaf Lee född 29 september 1864 (kan vara född var som helst i Norge, och Lee låter ju inte så norskt, så förmodligen något annat efternamn)
Lena Dahl född 9 mars 1867 (här har han skrivit två olika födelseplatser: Telemark och Hamar, Rogaland....och Hamar ligger ju inte i Rogaland om det inte är något mindre Hamar)

Jag lyckades i alla fall hitta födelsenotisen för denna Lina Olsen som någon tydligen hade lagt till på Ancestry som om det var denna Lena Dahl:
SAH, Romedal prestekontor, K/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1862-1874, s. 65

Men eftersom att jag inte vet hur man forskar i Norge har jag svårt att ta mig vidare efter det för att se om det är rätt person.

Lena (Lina) emigrerade 1883 och Olaf 1886, de gifte sig 1889. De bodde i Saint Paul, Minnesota. Deras hus är tydligen lite av en sevärdhet: https://en.wikipedia.org/wiki/Olaf_Lee_House

Jag vore tacksam för all hjälp jag kan få!

Jag bifogar all info jag har, bland annat en amerikansk census.

/Eva