NULL Skriv ut sidan - SV: Lyster - Pedersdotter

Anbytarforum

Titel: SV: Lyster - Pedersdotter
Skrivet av: Niels Just Rasmussen skrivet 2019-05-22, 17:47
Det är ungefär så som jag med uppgifterna från dig satt samman min hypotes om att det hela tiden rör sig om samma person. Jag fick känslan av detta tidigt när dina uppgifter kom och känslan växte allt efter sig starkare.
Det blir mer intressant när man kommer till;Folketælling 1860: Pistolstræde 307. Dotter Andrea Josefine med sin man Carl Fredrik Holm är skrivna på adressen men vart tog Maren o Andres vägen. Han bör nu vara omkring 55 år och hon 65 år. Något har hänt före denna notering 1860,, men vad? Flyttat,, döda ?? Borde stått något i denna registrering, en hänvisning till ny adress eller dödbok,, men det finns inget som det verkar.
Såå,, Var finns Maren och hennes man efter detta. Jag har försökt komma vidare men det har inte gått,, jag har kollat på olika register men jag är riktig osäker på danska registren och om jag sökt på rätt ställen. Det är så mycket uppgifter så jag får ingen struktur i mitt sökande. Hur som, jag har inte ny adress eller dödsdatum för de båda.

Håbet er at Andreas eller Maren er faddere til nogle af Andrea Josephines børn med Carl Holm og der så gives en adresse?!
Har set igennem Helligånds Sogn, hvor Pistolstræde 307 skulle være, men ingen af dem dør der mellem 1855-1860.
-----------------------
Hypotese til navneskiftet:

Maren er født Johansdatter. Dette kan forkortes til Hansdatter uden de store problemer efter min mening.
Hendes fader i Gudhjem - Johan Haagensen - dør i 1812.

Johan Haagensen (1738-1812) fik mange børn med 2 hustruer  - (fra 1764 til 1811) .
Haagen Johansen (1764-1833) var hans ældste barn!
Maren født i 1795 er således datter af Johan Haagensen og halv-lillesøster til Haagen Johansen.

Kan det være et hendes halv-storebroder Haagen Johansen - boende i Melsted - blev hendes plejefader, da hun var ca. 17 år ved faderens død?!
I så fald tog børn nogle gange efternavn efter plejefaderen [har jeg set ved nogle af mine egne aner i starten af 1800-tallet]. Derved kan hun både være en Johansdatter og en Haagensdatter!