NULL Skriv ut sidan - SV: Lyster - Pedersdotter

Anbytarforum

Titel: SV: Lyster - Pedersdotter
Skrivet av: Niels Just Rasmussen skrivet 2019-05-22, 14:53
Dessa uppgifter och det som i övrigt framkommit har jag "vänt o vridit på" och detta som du skrivit tidigare och idag har gjort att jag påstår,, ,, ,, att min hypotes är att Maren Haagensdatter  är en o samma person under alla uppgifterna trots att flera namn angivits under de gångna åren,, ,, ja förutom uppgiften från folkräkningen år 1840, Magrede Pedersson som jag inte alls fått någon förklaring/förståelse för,, ,, försökt att se densamma som en felskrivning men det känns inte nära sanningen att hon skulle vara Maren Petersen. (Du vet nog bättre om man i Danmark från att heta Maren också kan kallas Magrede). Så den uppgiften har jag inget svar till.Jag är mycket tacksam för din envishet att försöka finna en sanning och källor som fyller de kriterier som jag söker bland alla dessa uppgifter.

Jeg tror at det er mest rimeligt at antage at Maren Johansdatter & Hansdatter & Haagensdatter er den samme person, som bliver født 1795 i Gudhjem af Johan Haagensen.
Hun får (måske) et uægte barn på Bornholm i 1819 og derefter 5 uægte børn i København 1821, 1829, 1831, 1834 og 1837.

For børnene født i 1829, 1831 og 1837 angiver hun Andreas Petersen som barnefader. [For Emil i 1834 er det uklart om Andreas Petersen eller Henrik Daniel Jordan er faderen].
Selv ved fødslen af Andreas Petersen (yngre) i 1837 står hun stadig som ugift....

Det er meget tvivlsomt om Andreas Petersen og Maren nogensinde bliver gift - oplysningerne i Folketællingen er ikke juridisk troværdige.
De har nok bare været samlevende, som folketællingen i 1850 faktisk siger!

Det er nærmest umuligt at finde deres dødsdato:
Rigtigt mange Andreas/Anders Pedersen/Petersen i København. Kun hvis der er et skifte, som nævner arvinge kan vi få en sikkerhed. Da han sandsynligvis ikke var rig er det meget tvivlsomt om man nogensinde kan bevise det.
Det er stadigt uklart om han dør som gift eller ugift....

For Maren's vedkommende aner vi slet ikke under hvilket navn hun begraves. [Johansdatter/Johansen, Haagensdatter/Haagensen, Hansdatter/Hansen; Petersen/Pedersen, hvis de blev gift på et tidspunkt?].
- Maren vil nok også kunne optræde som "Marie", men nok næppe som Margrethe (dette navn kan dog blive til Mette).
Kombinationsmulighederne er jo her enorme....
Foreløbigt må det antages at Folketælling 1940 "Magrede Petersen" er en fejlskrivning......