NULL Skriv ut sidan - SV: Lyster - Pedersdotter

Anbytarforum

Titel: SV: Lyster - Pedersdotter
Skrivet av: Tommy Tengkvist skrivet 2019-05-19, 13:33
 Jag tror att det kan vara felskrivet 1829 och 1831 och att det är ”vår” Maren Haagensdotter (Johansen) (Johansdotter) som aves. Ok, det är en hypotes men jag kan inte bortse från att det skrivits fel.
När hennes son Johannes föddes 1821 står det först Hans eller Haagensdatter. Hans har strukits över och följs av Haagensdotter. Det finns naturligtvis flera anledningar till att det skrivs fel men värt att tänka på och att vara öppen för olika alternativ.
Också detta,, bland annat att vi inte hittar någon Maren Hansdotter i Gudhjem – Österlars församlingar. Det har gjorts mycket forskning av Poul Tranberg. Det som vi finner går samman med Poul Tranbergs och ”vår” Maren (född  11.1.1795)
Jag har ställt samman min hypotes,, se bifogad fil.
Angående Andreas Persen. Du har funnit många och det är tråkigt när det är ett så vanligt namn och att vi inte kan följa hans tidslinje. man kan tycka att 1800-talet borde det gå men de register som ändå finns är i vart fall för mig svåra. Denna maratonsökning har dock gett mig mer om Danmark och hur jag ska söka.

Summa,, frågan om Maren Marie Hansdotter, namnet  från folkräkningen och födelseböckerna som vi inte finner ligger naturligtvis öppen men nu känns det som vi idag kommit till vägs ände. Två hypoteser, nr. 1 Maren Marie vars anor ej går att finna. Nr. 2 Maren och hennes anor som vi kan följa genom Poul Tranbergs forskning.