NULL Skriv ut sidan - SV: Lyster - Pedersdotter

Anbytarforum

Titel: SV: Lyster - Pedersdotter
Skrivet av: Niels Just Rasmussen skrivet 2019-05-16, 17:15
OK,, då förstår jag att det är rörigt,, rätt eller fel i namnet, Patronymikon är ibland inte att lita på.   
Det som är intressant är att år 1855 som mor till Andrea Josefine står Haagensen medans det i födelseboken 1831 står Hansdotter. Kan prästen fört in fel, Hansdotter istället för Haagensdotter. Haagensdotter står år 1855 som gift och som mor till Andrea Josefine som är för mig särskilt intressant då hon var min morfars farfars mor.
Noteringen med Gjudhjem är möjligen att Melsted ligger alldeles intill men att Melsted tillhörde Øster Larsker Sogn. Angående namnet Maren Marie. Var det förekommande att kvinnor som döpts till Maren ändrade sitt namn till Marie?Andres var kanske inte den kvinnokarl som vi först antagit!!                                           
Folketælling 1855. Pistolstræde 307. Stuen. Baghuset. Købmager Kvarter. København.Andreas Petersen. 51 år. gift. Arbejdsmand. husfader.Marie Haagensen. 61 år. gift. Gudhjem, Øster Larsker Sogn. Hans kone
Andrea Josephine Petersen. 24 år. ugift. deres datter. fabriksarbejder.


Tror ikke at Hansdatter bliver til Haagensdatter ved en fejl.....Haagen er dansk variant af Håkon [hvor Hans er fra Johannes].
Snarere kunne det være muligt teoretisk at Johansdatter bliver til Hansdatter [både 1846 konfirmation og 1850 folketælling henviser til Prinsensgade 368].

Dansk skifter fra "aa" til "svensk å" i 1950, så vidt jeg husker. Så efter 1950, Hågen.

Folketællingerne skriver hvad folk fortæller dem, så det er ikke noget sikkert i den oplysning "deres datter" - kan blot være hans datter.
Jeg tvivler faktisk på om Andreas Petersen overhovedet er blevet gift - jeg kan slet ikke finde et ægteskab i de sogne, hvor de har boet.
De kan dog sige til folketælleren at de er gift (i stedet for pinligt at sige at de ikke er)....hvad der står i kirkebøgerne er det som virkeligt tæller!

Melsted skulle faktisk være i Gudhjem Sogn ifølge:
https://da.wikipedia.org/wiki/Gudhjem_Sogn

Hvis vi kan få sporet noget mere om Maren Haagensdatter kan vi måske finde ud af OM hun er Maren Hansdatter eller ej....