NULL Skriv ut sidan - SV: Hudene

Anbytarforum

Titel: SV: Hudene
Skrivet av: Helena Johansson skrivet 2019-05-15, 14:17
Hej,

Jag fick av en händelse syn på Anders Friberg - ryttare i Lundagården, Hudene när jag skulle titta efter helt andra namn i bouppteckningsregistret för Barne härad. Anders Friberg från nämnda gård i Hudene står omnämnd i bouppteckning för år 1773 som upprättats efter ryttaren Anders Lundberg i Rangeltorp, Önum (R). I bouppteckningen står att han efterlämnar änkan Ingegerd Arvidsdotter samt barnen Anders, Sven och Helena. Sonen Anders är myndig men de två andra omyndiga och för deras (räkning) utses en förmyndare? vid namn Anders Friberg i Lundagården, Hudene socken. Om jag läser rätt så är han barnens fasters man? Eller står det fosterman (finns det ett sådant ord?).

Någon form av relation tycks i alla fall denne Anders Friberg ha till ovan nämnda familj.

Bouppteckning: Bouppteckning: Barne häradsrätts arkiv, Bouppteckningar, SE/GLA/11022/F II/3 (1771-1776), sid. 259.

PS. Ryttaren Anders Svensson Friberg var gift med Maria Andersdotter som dog 1802-09-15 i Lundagården, Hudene (P). Ryttaren Anders Lundberg skulle alltså vara hennes bror? Jag vet inte var Maria är född och inte heller var Anders Lundberg är född. Men Anders Lundberg gifte sig iaf i Önum år 1748-10-16 med Ingegerd Arvidsdotter. I vigselnotisen anges Anders Lundbergs föräldrar så som Anders Larsson och Ingegerd Andersdotter.

Anders Lundberg och Ingegerd Arvidsdotter får följande barn i Önum:
Lena (Helena), 1752-04-26 (född i Jutagården, Önum)
Maria, 1754-12-12 (född i Jutagården, Önum)
Sven, 1757-05-05 (född i Rangeltorp, Önum)
Jakob, 1761-10-22 (född i Rangeltorp, Önum)
Lars, 1761-10-23   (född i Rangeltorp, Önum)
Anders (nämns i bouppteckning, men har inte hittat i födelseboken).

Som dopvittnen på barnens dop nämns bl.a Torsten Svensson, Isak Andersson, Olof Gunnarsson, Kerstin Andersdotter, Maria Svensdotter, Löjtnanten Granfelt, dräng Thomas Gabrielsson, pigan Britta Gabrielsdotter, Jungfru Anna Katarina Strandman m.fl.

Vet någon mer om dessa personer, hur släktskapen hänger ihop och om Anders Lundbergs syster verkligen är Maria Andersdotter (gift med Anders Friberg i Hudene).

Tacksam för alla tips,
Helena Johansson