NULL Skriv ut sidan - SV: Emigranter från Gotland till Amerika

Anbytarforum

Titel: SV: Emigranter från Gotland till Amerika
Skrivet av: Nils Jansson skrivet 2019-05-14, 22:32
Hej!
Ingen kommentar till det föregående utan mera kring vad som jag kan få svar på i detta forum;
Min farfars storebror, Carl Johan Jansson 18480412 i Målilla fick flyttbetyg från Väskinde 1885 06 01. Till Amerika.
Han lär ha lämnat Malmö senare på sommaren, mer än så har jag inte lyckats hitta. Samma dag tog också pigan Anna Maria Christoffersson ut flyttbetyg i samma ärende. Det står ett obs! på båda dessa. Vad det skall betyda kan jag inte räkna ut. Jag har dock funnit att Anna Maria är döpt baptist och då möjligen Carl Johan också? Det finns ett Obs på två andra xå. Jag fantiserade ett tag om att de var fästefolk men inte gifta så det var det som prästen ville påpeka(?)
Nästa dag, 2 juni, så tar Nils Gustaf Gabrielsson ut flyttbetyg för sig, hustrun och några av barnen. Hans hustru född Öhrnander var dotter till Carl Johans systers första man. N G Gabrielsson var äldre bror till hans svåger Aron. Gabrielssons finns i Visby. Det var samma släkt som hade Bingers kvarn. Men jag vill veta främst vad som hände med Carl Johan. Inte ett spår har jag lyckats hitta. Dessutom så verkade det obekant för åtminstone min far, som annars hade god reda på släkten, att han hade en farbror som emigrerat. Tacksam för tips, råd och funderingar.
Vänligen
Nils Jansson