NULL Skriv ut sidan - SV: Uttermarck

Anbytarforum

Titel: SV: Uttermarck
Skrivet av: Hans Hermansson skrivet 2019-05-13, 10:40

Hej,

Enligt mantalslängden är Magnus Patrulluppsyningsman/ Jaktlöjtnant i Sjötullen (Uddevalla) mellan 1760 och 1765.
1766 finns han inte längre där.
Misstanken är att han antingen avlidit eller fått kommendering på annan ort.

Jag bad min vän Roger Axelsson om hjälp, och fick detta;

Göteborgs rådhusrätt och magistrat före år 1900, Bouppteckningar och arvskiften, SE/GLA/12098/E III a/18 (1765-1768), bildid: C0108448_00709
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0108448_00711 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0108448_00711)


Här är Magnus och hans svägerska kallade som vittnen i en arvsfråga. Det är mycket text och jag har inte tolkat allt,men här framgår att Magnus Uttermarck nu är Uppsyningsman i Göteborg.
Dessutom finns flera ledtrådar till hans hustrus ursprung, men jag har i skrivande stund inte rett ut det hela.



Hei!


Så spennende! Dette var gøy. Da ser det ut som vi må fortsette søket etter Magnus i Göteborg!


Nå det gjelder boupptackningen ser det jo ut som det kommer frem en hel del opplysninger. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke klarer å lese alt. Men er det slik å forstå at denne Catharina Hultberg gm handelsmannen Gottlieb Svensson omkom på sjøen mellom København og Danzig? Prøvde å jobbe litt ut i fra navnene, og jeg synes det står at denne (enken?) Christina Björk og M. Uttermarks hustru er "syskonbarn i skyldskap" med Catharina, og at hun var "systerdotter" til rådmannen Ander E. Kempe. I så fall har vi jo mange ledetråder å bygge videre på for Magnus' hustru Annika. Med all skriften er det vanskelig å få med seg alt; hvor står det at Christina er Magnus' svigerinne?


Med vennlig hilsen
Bjørnar

Hej,
jag har försökt läsa lite mer.. som jag tolkar det hela så står det ju tydligt dels att Uttermarcks hustru är syskonbarn till Catharina Hultberg, och på ett annat ställe att även Christina Björk är syskonbarn till C. Hultberg. Då är ju Annicka och Christina Björk systrar, och följdaktligen blir Christina Björk Magnus Uttermarcks svägerska.
Eller tänker jag fel...?

"I skyldskap" betyder ju "genom härkomst", alltså inte genom gifte etc.

Det står även tydligt att Anders Kempe är C. Hultbergs morbror.

Men här blir jag osäker, i urklippet nedan står väl att Catharina Hultberg är syskonbarn till Christina Björk..?
Vem är egentligen syskonbarn till vem?

Jag har även hittat dottern Maria Sophias födelse :)
Hon föddes 12 apr. 1768 i Göteborgs amiralitetsvarvsförsamling (Göteborgs Amiralitetsvarvsförsamlings kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/GLA/13179/C/1 (1730-1770), bildid: C0040390_00191, sida 363), se urklipp!

Med vänlig hälsning Hans Hermansson


Hei  :D


Ja, slik jeg forstår det er både Annika og Christina søskenbarn til Catharina. Jeg trodde du kanskje hadde lest det et sted i teksten at det sto at Magnus og Christina var svoger og svigerinne. Jeg tenker at det er mye mulig at Annika og Christina er søstre, men siden det kun står at de er søskenbarn med Catharina så kan det jo hende at Annika og Christina også er søskenbarn med hverandre. Kanskje er de barn av tre forskjellige søsken? Men synes det virker mer som om de kan være søstre.


Det er en Stina Biörck som er gift med en Wilhelm Færger og får en sønn i 1752 i Uddevalla. Kanskje dette kan være Christina?


Klarer du å tyde hva saken egentlig går ut på? Legger de frem krav om arven?


Der var jo jammen Maria Sophia, ja!  :D  Jeg tittet litt lenger i boka du nevnte, og fant Andreas! Han er født 5. november 1769 (se bilde). Da vet vi i alle fall at Magnus har befunnet seg i Göteborg frem til 1769. Så gjenstår det å se hvor han oppholdt seg mellom dette og 1788.


Med vennlig hilsen
Bjørnar

Edit:
Jeg tittet i boka for samme forsamling for døde og begravde og fant at Magnus døde 3. juli 1769! Han var da 37 år gammel. Det betyr at han må være født rundt 1732.


Hej igen!
Fina fynd du har gjort! Nu är alla Uttermarcks barns födelsedatum och ort klara. Jag gjorde ett litet försök att hitta en bouppteckning efter Magnus men fann icke något.

Det kan ju mycket väl vara så att Annicka och Christina har olika syskon som föräldrar. 
Ditt uppslag med Wilhelm Faerger och Stina verkar lovande! Värt att titta vidare på.

Kortfattat handlar det hela om följande:

Gottlieb Svensson har kallat in vittnen ( Magnus och Christina) som ska intyga att Svenssons hustru Catharina Hultberg omkommit på sjön någonstans mellan Köpenhamn och Danzig. Detta skall ha inträffat 1757.
Svensson behöver få dödsfallet giltigförklarat så han kan gifta om sig.

Det ser också ut som om Catharina Hultberg gift om sig med en annan man (Gyllterberg) under Svenssons levnad. Månne har Svensson och Hultberg skilt sig?
Isåfall mycket ovanligt vid den här tiden.

Längre fram visar det sig att Svensson har rymt/ rest ifrån sitt hem 1748, på grund av sin hustrus (Hultbergs) liderliga leverne (!). 1749 stämmer hon honom för att han avvikit/rymt , och gifter om sig innan hon senare drunknar.

Rätten verkar också konstatera att Uttermarck är ett trovärdigt vittne och godkänner hans redogörelse.

Däremot är jag väldigt tveksam angående vem som är syskonbarn till vem..
Det står ju tydligt på ett ställe: "Christina Björk......som rörer hennes syskonbarn Catharina Hultgren"
Alltså är Hultgren den yngre, tvärtom vad som antyds på ett tidigare ställe.

Med vänlig hälsning
Hans Hermansson


Hei!


Ja, det var jo litt av en historie! Må si at jeg synes det er vanskelig å lese dette dokumentet! Men da har vi jo noen år å gå ut i fra for videre leting.


Når du sier at du ikke er sikker på hvem som er søskenbarn til hvem, hva er det du tenker på da? Er ikke både Christina Björck og "Magnus hustru" søskenbarn til Catharina Hultberg? I det ene avsnittet (se nedenfor) står det "enkan hustru Christina Björk ... varit syskonbarn i skyldskap med Svenssons hustru Cath. Hultberg..", og på neste side "Uttermarks hustru warit syskonbarn i skyldskap med Cath. Hultberg .... Uttermark är i sväger...". Hva mener du med yngre? Eller er det noe jeg misforstår nå?


Med vennlig hilsen,
Bjørnar

Hej igen!
Det som gör mig tveksam är detta:
"som rörer hennes syskonbarn Cath. Hultberg"

det tolkar jag som att Hultberg är syskonbarn till Christina Björk...
Kan det vara fel formulerat? Eller är det jag som tolkar fel?
Jag har försökt hitta mer fakta, utan att finna mer men  det mesta tycker jag tyder på att det är som du säger, dvs Annicka och Christina Björk är syskonbarn till Hultberg.

Med vänlig hälsning Hans