NULL Skriv ut sidan - SV: Bruse/Bruce i Skåne

Anbytarforum

Titel: SV: Bruse/Bruce i Skåne
Skrivet av: Johan Peetre skrivet 2019-05-12, 14:32
Jag hittade just att sadelmakare Nils Möller gifte om sig i Östra Sönnarslöv 1794 och där hittade jag även Anna-Stina Bruse. Hon sades ha varit 60 år gammal, då hon dog 1792. Således levde hon ca 1732-1792.

(Sadelmakare Nils Möller själv dog för övrigt 1799 och sades då ha varit 68 år gammal d v s född år 1731, men i husförhörslängden 1791-1801 uppgavs 1724, som födelseår. Utan att ha undersökt det närmare, så skall det ha fötts en Nils Möller i Huaröd 1733 och kanske var det han.)

Christina Bruse (född ca 1740), som var gift med korpral Carl Fredrik Zimmerman (född ca 1736) och befann sig i Harlösa samtidigt som Matthias Bruses son Peter, var högst sannolikt inte en äkta dotter till Matthias Bruse. Orsaken till denna slutsats är att i bouppteckningen efter Matthias Bruses änka, Margareta Berg, omnämndes två (inte tre) döttrar, vilka var Gunilla Cecilia (ca 1725-1800) och Anna-Stina (ca 1732-1792). Det står nämligen 'Gångkläder hafwer afl. enkan delt emellan begge sina döttrar.'.

Däremot kan Christina Bruse ha varit:

1. halvsyster (om hon var utomäktenskaplig dotter till Matthias Bruse)
2. kusin (om Matthias Bruse hade en bror, både fältväbel Matthias Bruse och krögare Anders Bruse sägs ha varit far till Malena)

till Peter Bruse i Harlösa.

Matthias Bruse fick ju åtminstone en oäkta dotter, Malena (1729-1732), och i mantalslängden för Kviinge på 1740-talet saknades han och endast hustrun Margareta Berg angavs.

Det behöver ju inte betyda att det fortfarande gifta paret hade separerat utan att Matthias Bruse arbetade på annan ort, men med tanke på Malena är det ju inte omöjligt att han där hade 'afladt' ytterligare barn utom äktenskapet och att Christina Bruse var ett av dessa.

Det hade därför varit intressant att veta var Matthias Bruse befann sig på 1740-talet.

Jag har tidigare själv skummat igenom mantalslängderna för Glimåkra och omgivande socknar, eftersom Malena föddes där. Om någon kan hitta honom kanske det även leder fram till Christina Bruse (om hon nu var en utomäktenskaplig dotter).