NULL Skriv ut sidan - SV: Söker Wilhelmina Andersson

Anbytarforum

Titel: SV: Söker Wilhelmina Andersson
Skrivet av: Niels Just Rasmussen skrivet 2019-05-12, 12:22
Hej igen Niels!


Det finns inga ord för att uttrycka den tacksamhet som jag känner för allt det arbete Du lagt ner på att utreda Wilhelminas tid i Danmark och hennes resa till USA. Tack än en gång!


Det som knäckte nöten var Wilhelminas ankomst till USA 1885 enligt Census som Du hittade. Av min släkting i USA hade jag fått uppgiften om att Wilhelmina kom till USA 1878 och vissa uppgifter stämde överens med det. Men det spåret var fel.


Det som förbryllar mig är att min släkting säger att, dottern till Wilelmina, "Carrie Hansen" skulle ha fått en son som hette Elmer Christensen. Detta är omöjligt då "Carrie" dog 3 månader efter födelsen. Man kan kanske tolka Marie Johansen som "Carie Hansen". Eller kan det vara så att Wilhelmine fick ytterligare ett "oäkta" barn i Grenå innan hon åkte till USA?

Wilhelmina var syster till min morfars far och min kontakt i USA, Laura, är min 3:e kusin som jag fått träff på i FamilyFinder.

Hälsningar
Leif

Hej Leif. Glad for at kunne hjælpe  :)

Prøv at se om du kan få dine amerikanske slægtninge til at give dig kilden til denne Carrie Hansen og Elmer Christensen.....de må jo have den oplysning et eller andet sted fra.

Det som er vigtigt i denne sammenhæng at hun ALTID i Sverige og i de danske kirkebøger (juridiske indførelser) kaldes Antonsen/Antonsson/Antonsdotter.
De er kun i det ikke-juridiske indførelser, som danske folketællinger og skibslister, hvor hun hedder Andersen/Anderson!

Ved ankomsten til USA bliver dog det navn hun indskrives med ved ankomsten til Castle Garden i New York (senere Ellis Island) det juridiske navn i USA.
Jeg har set igennem Castle Gardens arkiver, men finder mærkeligt nok ikke Vilhelmina eller Ordal-parret indført [det er faktisk ret mystisk, men må skyldes en fejl i deres søgesystem, da hun er efter Ordal-parret i passager listen].
Castle Garden archives: http://www.castlegarden.org/searcher.php
Med al sandsynlighed er hun indskrevet som "Wilhelmina Anderson", som således er hendes juridiske navn i USA.

Vi har altså et hul fra sent 1875, hvor hun ankommer til Danmark fra Göteborg indtil 1880, hvor hun er i Homå Sogn.
Fra midt 1881 frem til 1885 er der et andet hul, hvor vi heller ikke ved hvor hun er.

Jeg har set kirkebøgerne (DomSogn og Vor Frue) i Århus igennem fra 1882-1885 for at se om hun fik et uægte barn i Århus; men fandt ingenting.
Har set igennem Grenå & Homå Sogne fra 1875-1885 og fandt ingen andre børn af hende..

Så hvis du finder en oplysning i Sverige, hvor i Danmark hun tog hen i 1875 kunne det hjælpe....
Problemet er at en tjenestepige tog meget rundt fra sted til sted, og da Danmark ikke har husforhør bliver det meget svært at finde ud af hvor de flytter hen (specielt fordi de fleste kirkebøger er stoppet med at føre afgangslister og tilgangslister i 1875-1885).

Enormt uheldigt at tyendelister for Århus 1880-1890 mangler at komme online og tyendelister fra Grenå mangler endnu at komme online mellem 1858-1887.
- de kommer dog nok online på et tidspunkt! [Jeg tjekkede at de rent faktisk findes, og er altså ikke gået tabt].