NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-29
Skrivet av: Per Åkesson skrivet 2003-06-06, 14:18
Till Lars Nylander.
 
Du hade några funderingar kring ett par personer hos släkten Waldner från Vallsta i Arbrå socken i Hälsingland. Jag vet inte vad du redan känner till om dem, men det jag kan hitta bland mina anteckningar är det som följer nedan. Dock var det ett tag sedan jag släktforskade på denna släktgren och jag har inte haft någon möjlighet att återigen kontrollera alla uppgifterna innan jag skriver här i forumet, så om det finns några felaktigheter eller kompletterande uppgifter så vore jag tacksam om det blev påtalat.
 
Prästen Petrus Waldner, som blev Kyrkoherde i Rasbo socken i Uppland, var född som Per Olofsson 1703-11-03 i Vallsta 1 (Gästgivars') i Arbrå. Föräldrarna var Bonden och Nämndemannen Olof Jonsson och hans hustru Brita Jonsdotter i Vallsta 1. Petrus Waldners far, Olof Jonsson, var son till Gästgivaren och Bonden Jonas Olsson i Vallsta 1 och hans hustru Kerstin Jonsdotter, som var född i Delsbo.  
 
Petrus Waldner dog i Rasbo 1772-08-25 och i hans dödsnotis står det att han var ”född i Arbrå socken och i Waldsta by” tredje november år 1703 samt att hans föräldrar hette Olof Jonsson och Brita Delin. Petrus Waldners mor, Brita Jonsdotter Delin är troligen dotter till Länsmannen Jon Olofsson Delin i Sjömyra 1 i Delsbo socken. I husförhörslängden för Delsbo omkring 1680-1690-talet står det under Sjömyra 1 en notering om att Länsmannen Jon Olofsson Delins dotter Britha Jonsdotter ”är till Arbrå bortgift”. Jag har i Arbrå inte hittat någon annan Brita Jonsdotter än Petrus Waldners mor som passar in på dessa uppgifter.  
 
Vidare så finns det en senare tillkommen anteckning, i marginalen vid Per Olofssons (Petrus Waldners) födelsenotis (1703-11-03) i Arbrå, som i annan handstil berättar att han ”kallar sig Waldner som sina två farbröder”. Den ene farbrodern borde med tidsmässig hänsyn vara Pastorsadjunkten Jonas Waldner i Arbrå. Därav är det troligt att även Jonas Waldner är son till Gästgivarparet Jonas Olsson och Kerstin Jonsdotter i Vallsta 1. Vem den andra farbrodern kan vara vet jag inte. Det finns dock en Lars Waldner som var Pastorsadjunkt i Arbrå på 1720-talet, men han verkar vara för ung för att kunna vara bror till Pastorsadjunkten Jonas Waldner och Bonden Olof Jonsson i Vallsta 1. Troligare är han nog en son till Jonas Waldner, som var gift med Christina Larsdotter Grubb, dotter till Kyrkoherden Lars Grubb i Arbrå. Lars Waldner hade en son, Jonas Zacharias Waldner (o. 1718 -- 1750) , som även han blev Präst. Han var på 1740-talet under en liten tid Pastorsadjunkt i Arbrå. Som lön hade han endast ”fri kost och tvänne skjortor om året”.
 
Det finns flera andra intressanta detaljer vad gäller släktskap och anknytningar mellan släkterna Waldner och Delin och andra Bondesläkter i Hälsingland på 1600- och 1700-talen vars medlemmar ofta blev Gästgivare, Länsmän, Nämndemän eller Präster. Dessa intryck förstärks när man noterar att de ofta blev faddrar och dopvittnen åt varandras barn.
 
Olof Jonsson och Brita Jonsdotter Delin i Vallsta 1 hade förutom sonen Petrus Waldner även dottern Karin Olofsdotter, (1699-12-06 -- 1773-01-13). Hon var gift med Jonas Ericsson (o. 1689 -- 1751-06-09). Han var son till Länsmannasonen, Kyrkvärden och Bonden Eric Jonsson (o. 1664 -- 1745-06-24)  i Koldemo 9 i Arbrå socken och dennes hustru Gölin Persdotter. Jonas Ericssons farfar hette Jonas Persson och var Länsman och Bonde i Koldemo 9. Karin Olofsdotter och Jonas Ericsson, som vigdes år 1716-05-23, tog över som Gästgivare i Vallsta 1 och två av deras barn, Olof och Eric Jonssöner, kallade sig också för Waldner i efternamn .  
 
Äldste sonen Olof Jonsson Waldner, (1720-04-07 -- 1776) blev Länsman i Sjömyra 1 i Delsbo, som är samma gård som hans mormor Brita Jonsdotter Delin var född i. Han vigdes år 1744 med Margareta Delin, dotter till Länsmannen och Gästgivaren Johan Eriksson Delin (o.1684 -- 1754) i Sjömyra 1, Delsbo. Johan Eriksson Delin hade även en dotter Elisabet Delin och en son Pehr Delin som också gifte sig med medlemmar ur Waldner-släkten.  
 
Elisabet Delin vigdes år 1744 med Länsmannen Erik Fors (1716 -- 1774) ifrån Vallsta, Arbrå. Han var son till  Jöns Fors, även han Länsman i Vallsta, och dennes hustru Stina Waldner. Stina Waldner var född i Arbrå 1693-09-17 och henne föräldrar var Pastorsadjunkten Jonas Waldner i Arbrå och hans hustru Christina Grubb. Stina Waldner avled i Arbrå 1768-12-03.  
 
Pehr Delin (1744 -- 1815) var Präst i Delsbo och gift med Brita Catharina Waldner, som var dotter till Kyrkoherden Petrus Waldner i Rasbo, Uppland.
 
Jonas Ericssons och Karin Olofsdotters andre son Eric Jonsson Waldner (1722-03-27 -- 1766-03-04), tog över som Gästgivare och Bonde i Vallsta 1. Han vigdes 1748-01-10 med Hedvig Johansdotter Berg (1730-09-18 -- 1763-10-14) ifrån Jörtsberg i Regnsjö socken. Hennes föräldrar var Gästgivarsonen och Länsmannen Johan Andersson Berg (1696-12-23 -- 1765-10-07) i Jörtsberg, Regnsjö och hans hustru Katarina Gestrinia (1707-04-24 -- 1773-06-10), som var dotter till Kyrkoherden Samuel Eriksson Gestrinius (1670 -- 1736) i Mo och Regnsjö. Johan Andersson Bergs första hustru, Christina Backmark var dotter till Kyrkoherden Göran Backmark i Arbrå och dennes hustru Maria Larsdotter Grubb och således barnbarn till Kyrkoherden Lars Grubb (1633 -- 1699) i Arbrå. Johan Andersson Bergs föräldrar var Gästgivaren Anders Bengtsson Berg (1659-12-03 - 1738-07-26) i Jörtsberg, Regnsjö och hans andra hustru Katarina Johansdotter Pållack (1665-08-24 -- 1739-04-20) från Sörbo, Bollnäs socken, som var dotter till den legendariske Sergeanten Johan Mårtensson Pållack (död 1698).  
 
Vad gäller Eric Jonsson Waldners och Hedvig Johansdotter Bergs yngsta dotter Christina Ersdotter, född 1760-10-10 i Vallsta 1, blev hon som föräldralös fosterbarn hos sin farmors bror, Prästen Petrus Waldner i Rasbo, Uppland.  
 
Till sist. Jag hoppas att dessa upplysningar om Waldner-släkten från Arbrå är till någon hjälp. Jag har förstått att du tänker skriva en uppsats om Gästgivarhustrun Kerstin Jonsdotter i Vallsta. Var kommer din uppsats att publiceras?
 
/ Per