NULL Skriv ut sidan - SV: Klint

Anbytarforum

Titel: SV: Klint
Skrivet av: Nils Hård af Segerstad skrivet 2019-05-07, 16:38
Ja, jag kom så småningom också fram till att Gyrid Persdtr bör ha varit dotter till Per Törnesson.
Betr frågan om vem som var Per Törnessons far, så gäller det väl först att beräkna när Per kan ha varit född. Dotter Gyrid var nog född ca 1625 och då var väl fadern kanske född ca 1600. Han levde ännu 1667.
Törne Olofsson i Ugglekärr (väl i Karlstorps sn?) känner jag inte till, men Törne Hemmingsson i Bockaberg uppfattar jag som ganska jämnårig med löjtnant (sist ryttmästare) Per Törnesson.
Jag har en hel del uppgifter om Törne H:s familj. Sex barn känner jag till, men löjtnant Per T finns inte bland dem.

Så har vi då Törne Persson i Fagerhult, Lemnhult sn, född i slutet av 1500-talet, omnämnd 1614-48, levde 1648 i Fagerhult, g m Karin Larsdtr, vilken som änka 1650 uppges vara l Törne Andersson Tornerefelts  kusin – Östenson (SoH 1985, nr 1) tror det var maken TP som var kusin till .

Enl Ö hr dombok 1661 ST § 19 häftade Per T i skuld för kronoutlagor, som (bröderna) Törne och Gabriel Tornerefelt gått ”i löfte” för. Enligt ovan skulle bröderna ha varit kusiner till fadern och det kan ju förklara att de gick i borgen för Per.

Så var Törne Persson far till löjtnant Per Törnesson? Ja, kanske, men kronologin ser lite ”ansträngd” ut. Men Törne P bör väl ha blivit väldigt gammal, om hans son Per var ca 50 år när fadern dog!

Törne Persson var son till nämndemannen i Yxanshult, Korsberga sn, Per Jönsson, (omtalad 1586-1603), g m NN Törnesdtr, trol dotter till TÖRNE PERSSON, levde 1580, var d 1581, bodde 1558-67 i kyrkbyn, Myresjö sn, 1568-69 i Ölveboda, Lannaskede sn och 1570-80 i Högaberg, Lannaskede sn,  skytt och profoss under Smålands ryttare, g m Kerstin Jönsdotter, var d 1603, levde änka 1581 i Högaberg och 1586 i Bockaberg, Lannaskede sn. (Östenson i SoH 1985, nr 1, s 267).
Ett intressant rättsfall:  Ö Hr domb 1639 VT: Kvartermästaren Jon Andersson  (kanske = ätten Enhörnings stamfar, som dog 1640?)  var fullmäktig på Törne Perssons vägnar i Fagerhult  ”och alla hans syskon, w Per Törnesson (!?), Brita, Karin och Anna Persdöttrars barns vägnar” och tingskötte Håkan Månsson  i Yxershult alla gårdar i Y ”ock haver alla denna förbm fader Peder i Y….”.
(Den sistnämnde var förstås Per Jönsson).

Ja, det här var lite av det jag hade att komma med i ämnet, säkert finns andra som tittat på dessa släktgrenar.