NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-30
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2002-10-01, 16:05
Jan: Dina utdrag blir en värdefull hjälp när jag sätter igång till vintern med mina Arbrå-anor. Särskilt kul var det att få uppgifter om syskonen till mina mer sentida anor; jag har bara hört deras namn nämnas men har inte haft några fasta data.
 
Jag har alltså inte gjort särskilt mycket än på den sidan ännu. Ett par detaljer observerade jag emellertid vid en snabb jämförelse med mina excerpter:
 
1) Antingen är mina morföräldrars vigseldatum eller min äldste morbrors födelsedatum felaktigt. Nu ser det ut som om han hade avlats utanför äktenskapet men det vet jag med bestämdhet är fel.
2) Födelsedatumet för min morbror Roland är felaktigt. Han är dessutom född i min mormors senare äktenskap (inte i det första).
3) Den som i registret står som min mormors morfar, Erik Signell, var i själva verket hennes styvfar. (Hennes biologiske far var bonden Per Persson i Röste nr 1, Bollnäs sn.)
4) Min morfars morfar Jon Ersson var enligt födelseboken född i Vallsta nr 5, inte i Koldemo nr 5 [Arbrå C:3]. Hans föräldrar flyttade till Koldemo nr 5 senare [Arbrå AI:13b, uppsl. 50, 170].
5) Jon Ersson hade ytterligare en son i andra giftet än vad sammanställningen visar: Jonas (f. 1870-01-07) [Arbrå AI:17b, uppsl. 94].
6) Jon Erssons far har i husförhörslängden för Arbrå ett annat födelsedatum än vad Min Släkt uppger [Arbrå AI:14b, uppsl. 50], liksom Jon Erssons son Per (1866-02-13 [Arbrå AI:16b, uppsl. 94] men det rör sig väl här om de vanliga felskrivningarna i husförhörslängden.
 
Det här är en typ av fel som är allmänt förekommande i större sockengenealogier. Är man bara medveten om det är de en värdefull resurs.
 
Tack än en gång, Jan. Jag ska inom några veckor lägga upp en ny, mycket mer omfattande och dessutom nedladdningsbar version av min Norraladatabas på Rötter. Jag har lagt in Olof Erssons från Flästa föräldrar med hänvisning till dig.
 
Urban