NULL Skriv ut sidan - SV: Nygårdssläkten - Barn till Anders Nilsson (d. 1684) och Ingeborg Jonsdotter (d.1705) i Nygård?

Anbytarforum

Titel: SV: Nygårdssläkten - Barn till Anders Nilsson (d. 1684) och Ingeborg Jonsdotter (d.1705) i Nygård?
Skrivet av: Birte Boström skrivet 2019-05-01, 16:41
Hej Stefan och Niklas.Jag har gjort en anteckning som styrker släktskapet mellan bröderna Israelsson. Se Sunnerbo häradsrätts dombok, Göta hovrätt, advokatfiskalens arkiv, Kronobergs län, 1743 d.27 oktober, mål 23, där änkan Britta Olofsdotter i Thesås anhåller om att hennes son Israel Persson därstädes må undslippa förmyndarskapet för avlidna gästgivaren Anders Israelsson i Nygård omyndiga son Jonas Andersson. Andra förmyndare son föreslås är Jonas Anderssons farbröder Nils Israelsson i "Qwänarp", Bengt Israelsson i Lunden och Johan Israelsson i Ramskog.
Vidare har jag antecknat att fler släktförbindelser finns 1743 november mål 80, 1744 februari mål 36, 1746 juni mål 53 och oktober mål 37, samt 1747 juni mål 76.
Jag hade velat ge mer information om detta, men misslyckades i nya Arkiv Digital med att hitta Sunnerbo häradsrätt i Göta hovrätt , Advokatfiskalens arkiv, Kronobergs län. Får se om jag gör ett nytt försök senare.