NULL Skriv ut sidan - SV: FREDRICH LIND, BÅTSMAN

Anbytarforum

Titel: SV: FREDRICH LIND, BÅTSMAN
Skrivet av: Pia Gerdin skrivet 2019-04-29, 23:30
Hej, jag kastar mig in i diskussionen. jag har inte tillgång till alla källor och är ny på det här med släktforskning, men Olof Johansson, son till Johan Lind och Anna Johansdotter är ff ff f så jag vill verkligen komma vidare med detta om det är möjligt. Funderar på om Johan Didrik Lind helt enkelt först var gift med Lisa, för att senare gifta om sig med Anna?

Ledtråd 1.
Obs Niclas Rosenbalck har skrivit detta inlägg så där det står ”jag citerar” så är det inte jag utan Niclas.

”Under Gävle stad har Staffan Bengtsson den 8 okt. 2000 ett inlägg som berör Detlof Pettersson. Jag citerar: 
Ditloff Pettersson Rosenberg i Gävle omnämns i Umeå stads dombok 1781 som halvfaderbroder till drängen Jon Lind, 19 år och från Sidensjö socken i Ångermanland. Jons mor, soldatänkan Elisabet Johansdotter, hade gift om sig med Olof Mikaelsson i Röbäck i Umeå socken. Enligt boken Sidensjö och Skorped - Släkter och gårdar torde Jons fader ha varit båtsmannen vid ordinarie 6:e roten 1762-1763 Johan Hindricsson Lind, född i Småland, som var gift med en Lisa Johansdotter. Ditloff Pettersson Rosenberg och Johan Hindricsson Lind bör således ha haft samma moder. Vet någon vem hon var? 

Min kommentar: Det finns andra uppgifter (?) att Johan dör 1790, så är Lisa verkligen änka? Fick Johan fängelse 1763 då han fick avsked (som Per skriver ovan)? Kan de ha skilt sig i samband med det? Kan man ha teorin att när det blev problem för Johan med 3 års fängelse så tog halvbrodern Detloff sig an hans hustru för att hjälpa familjen? Skulle kunna vara skäl nog till att hon valde att flytta med sonen (fler barn?) till Umeå.

Ledtråd 2
När sonen Johannes föds 1778 så står en anteckning att Joh Didrik Lind är båtsman i Nordingrå. På 3 av övriga barnens födelseregister (SPAR)  så står han som skomakare/skomakargesäll.