NULL Skriv ut sidan - SV: Israel Clementsson Gudmundrå

Anbytarforum

Titel: SV: Israel Clementsson Gudmundrå
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2019-04-27, 22:50
Det känns som det är jag som är boven. Ett antagande jag gjort som jag trodde på men bevis saknas helt. Om jag åtminstone satt ett frågetecken på mina gissningar. Gissningarna bygger på två märkliga namn i Själevad som båda pekar mot Gudmundrå. På Överbilla 3 finns en Seger Israelsson. Namnet Seger finns i Gudmundrå. När han blev båtsman kallades han Skrifuare vilket antyder att han bör ha varit skrivkunnig. Han finns själv inte i trivialskolematrikeln. En jämnårig Israelsson i trivialskolan är Johannes Israelis som var från Gudmundrå (möjligen från Bergom 3).
Och sedan har vi Clemet Israelsson. Denne ser ut att vara ca 20 år äldre än Seger men namnet ger liksom Seger intryck av att också vara från Gudmundrå. Den felande länken är alltså en fader till de två som bör vara från Gudmundrå. Clement och Seger behöver alltså inte vara bröder, men den ene dyker först upp i Stensland och den andre gifte sig med Märit Olofsdr i Överbilla, en halvmil från Stensland.
Till saken hör också att ännu tidigare finns en Anna Israelsdr från Öd 1 i Gudmundrå g m Olof Nilsson på Domsjö 2. Hennes ursprung framgår av ett häradstingsprotokoll från vårtinget i Gudmundrå 1656. Hon bör vara född ca 1600.