NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-01-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-01-28
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2000-05-29, 20:18
Gösta: Jag har några kommentarer till Jans sammanställning ur 'Min släkt: Arbrå : Släkthistorisk samling från Arbrå socken (X 2), Gävleborgs län', forskningsledare K. J. Nilson  (utgiven i serien 'Sveriges släktregister', Stockholm 1955).
 
Ana nr 340 Jonas Olofsson i Vallsta nr 1 och hans hustru Kerstin Jonsdotter från Svedja i Delsbo är det så kallade 'gästgivarparet', vars klassiska, romantiska kärlekssaga från 1600-talets mitt finns återgiven i bland annat Bror Hillgrens 'Min släkts historia' (Sthlm 1923), s. 70-73. Ett naivistiskt porträtt av paret och deras barn från omkring 1722 finns avfotograferat på s. 71. Se också 'Kerstin Jonsdotter och Jonas Olofsson. En skildring på Delsbomål' av Folke Rudolphi, Hälsingerunor 1982, s. 11-19. Denna muntligt traderade berättelse ligger också till grund för bygdespelet Gästgivars, som åtminstone tidigare spelats i Arbrå.
 
Vad ana 1305, Kälug Olofsdotter, beträffar bör anmärkningen 'i tionde led ättling av Fale den Unge i Byrestad' strykas, eftersom den är felaktig. Hennes make  Jakob Andersson i Grubbe (inte Grubbo) var dotterson till 'Lagman Jakob', d.v.s. den Jakob Andersson i Bureå, som var medlem av den släkt som senare benämnts Bureätten och som kan ledas tillbaka till 1400-talets mitt med någon säkerhet. (Jämför U. Sikeborg: 'Johan Bures släktbok över Bureätten. Tillkomst och tillförlitlighet', Släktforskarnas årsbok 1996, ISBN 91-87676-13-3.)
 
Ana nr 1306, underlagmannen Lars Källbjörnsson, har aldrig kallat sig Nerbelius. Det var i stället hans barn som upptog namnet efter dennes hemman Närby i Norrala socken. (Om hans härstamning och släktförhållanden, se min artikel i Släkt och Hävd 1990:3-4, s. 191-193.
 
För personer som har levt före kyrkböckernas inrättande under 1600-talets slut gäller vad släktregistret anbelangar att de är mycket osäkra och alltför ofta helt felaktiga, eftersom dess behandling av källorna från den tiden är helt undermålig. Vill du upprätta en antavla bör du därför utesluta de flesta anor från åtminstone 1600-talets mitt och bakåt, med undantag av de kultursläkter där det finns mer källor till stöd (Albogius, Grubb och andra). Se min artikel 'Sveriges släktregister' i Släkthistoriskt Forum 1996/4 (utgiven av Sveriges släktforskarförbund), om du vill veta mer om verkets tillförlitlighet i allmänhet.
 
Hälsningar
Urban Sikeborg