NULL Skriv ut sidan - SV: Anders Wiberg, f. 1771, kusk/betjänt till Landshövding Stromberg i Umeå

Anbytarforum

Titel: SV: Anders Wiberg, f. 1771, kusk/betjänt till Landshövding Stromberg i Umeå
Skrivet av: Gun Jonsson skrivet 2019-04-20, 15:50
"Släktnamn i Umeå...", är inte mycket att hoppas på. Vilhelmina Sophia nämns som piga i staden 1815 med Umeå lands (B:1) som källa. Och, Johan Fredrik nämns utflyttad till Stockholm 1816 (B:1, socken).

Jag tänkte mig att Wiberg fått sällskap till Umeå med baron Stromberg. Men, den soldat Anders Wiberg som förpassades tillsammans med en soldat från Götha Garde till Stockholm, var förmodligen en annan man (Gävleborgs passregister och liggare 1790-1802).
Så kanske Wiberg även var ett soldatnamn i Östergötland?

Stromberg var militär i Österbotten innan tjänsten i Umeå. Han noteras inte på egendomen Målhammar, Björksta, trots att hans barn döps där. En kusk vid namn Lars Wiberg fanns där 1795-05, s29, fast denne var smålänning från S. Wi.

R 123 Anders Svensson Bäckman var vakant i november 1808 (Arméns Rullor 1724-, 1810).

Jag trodde att Wiberg kunde varit soldat innan flytten till Umeå, eller annars kommit i Strombergs tjänst före Umeå.
Enspännare var han tydligen också. Kurir?

Jag saknar uppgift från Umeå Rådhusrätt om barnet född 1798. Wiberg gifte sig 1800?