NULL Skriv ut sidan - SV: Wahlberg, Kerstin

Anbytarforum

Titel: SV: Wahlberg, Kerstin
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2019-04-20, 01:18
Mitt förra inlägg var inte en kommentar till det DNA-test som nämns i inlägget närmast före mitt (som Jan ser ut att ha tolkat det som, att döma av svaret närmast efter). Det var en allmän kommentar till diskussionen om Sanne eller Sunne, och hurvida Sunne var en "efterkonstruktion"/"tolkningsproblem" eller inte.

Det jag avsåg var att man kan bortse från uppgifter i ett nutida register (i detta fall Emihamn) som inte stämmer med uppgifterna i den angivna källan (passagerarlistan). I sådana fall är det naturligtvis originalets uppgifter som gäller. Detta är ju elementärt och gäller alla typer av register.

Men man får väl göra den reservationen att det gäller under förutsättning att registerskaparen inte har den - för att uttrycka det diplomatiskt - inte helt lyckade rutinen att rätta uppgifter som man vet är fel i originalet utan att i registret ange varken att uppgiften är rättad eller varför. Men att så är fallet här vet vi ju faktiskt inte.

Jag har alltså inte sagt att den eftersökta Kerstin inte kan komma från Sunne. Jag har bara sagt att man inte kan bygga det antagandet på ett register som hänvisar till en källa där det står något annat...  :)

F.ö. kan tilläggas att det inte var på Göteborgs poliskammare som passagerarlistorna upprättades. De inlämnades dit av emigrantagenterna (dåtidens resebyråer). Och visst skulle man hos agenten ha kunnat få Sunne till Sanne vid noteringen på listan, likaväl som tvärtom vid dataregistreringen ett drygt sekel senare - men så var det detta med länet "Bohus", vilket knappast kan sammanblandas med "Wermland"...  :) Dessutom är rubriken på den kolumnen på Wahlbergs passagerarlista "Födelseort", inte "Hemort" - vilket naturligtvis inte är någon garanti för att det var födelseorten som skrevs dit...

När det gäller Sunne-Kristina och hennes utresetid, så står det faktiskt i den ovan nämnda husförhörslängden (AI:69, s. 1186, under "Frejd och särskilda anteckningar") att hon fick attest till Amerika redan den 3/4 83 (dagen är osäker, men april är det i vart fall).