NULL Skriv ut sidan - SV: Anders Wiberg, f. 1771, kusk/betjänt till Landshövding Stromberg i Umeå

Anbytarforum

Titel: SV: Anders Wiberg, f. 1771, kusk/betjänt till Landshövding Stromberg i Umeå
Skrivet av: Tony Fischier skrivet 2019-04-18, 12:40
Hej och tack till er alla.
Jag skrev ett långt svar häromdagen men sedan när jag skulle posta så var jag utloggad och allt försvann. Men nu gör jag ett nytt försök.
Ja, jag utgick ifrån uppgifterna i Kråken och gick igenom en förskräcklig massa dopböcker utifrån att sonen skulle heta Anders, vara född 1771 i Östergötland och fadern heta Sven. Till skillnad vad man kan tro så finns det inte så många och några kunde jag se hade dött för tidigt. När jag kom till Risinge och Wiberga så klickade det. Jag borde förstås börjat där men jag kände inte till orten Wiberga. Där hittade jag vad jag tror och hoppas är Anders födelsenotis, den 4 aug 1771. Hans far hette Swen Jonsson i Wiberga och han var gift två gånger, först med Cattarina Jacobsdotter och hade med henne sonen Jacob (f c.1752) (han finns kvar i Wiberga på 1790-talet med familj), Jonas (f c. 1756) och dottern Christina (f c. 1761). Cattarina dog omkring 1764 (bouppteckning funnen). Swen Gifte om sig 1765 med Christina Jönsdotter. Med henne hade han också tre barn: Maja (f. c. 1765), Sven (? svårläst) (f c. 1767) och Anders (f. 1771). Enligt en bouppteckning dog Christina 10 nov 1773, när Anders var "på tredje året".
Fadern, Swen Jonsson, var född 15 okt 1727 i Wiberga och hans far hette Jon Larsson, även han i Wiberga. Swen dör vid 51 års ålder den 22 juni 1778. Så Anders blir föräldralös vid sju års ålder. Det finns faddrar i Wiberga och Ingelsta men jag har inte hittat någonting där. Jag är tämligen säker på att det är samma person som senare återfinns i Umeå (Simonstorp ligger bara en mil från Wiberga) men jag vill gärna kunna knyta ihop säcken.