NULL Skriv ut sidan - SV: Wahlberg, Kerstin

Anbytarforum

Titel: SV: Wahlberg, Kerstin
Skrivet av: Jan Lilliesköld skrivet 2019-04-17, 21:41
OK - Tack - då hade jag kommit rätt så långt  :)

Men uppgifterna om denna kvinna verkar variera - beroende på vilka "träffar" man får på "nätet" !?

Enligt emigrationen 1883 (både i Sveriges emigrantrgister och Ellis Island), så skulle hon vara 28 år - dvs född ca 1855.
Du har angett 1859.
Ett eller annat "träd" anger 1860.
I "1900 års federala folkräkning i USA för Karstin Ehrob", anges december 1859.

Något "träd" har henne som född 1/6 1859 i Nosaby(L) ...
... men denna kvinna gifter sig där och blivit kvar ...

Någon som angett en i Sunne(S), verkar inte ha sett att denna kvinna avlider innan 1883 ...

Hittade sedan att Ted Rosvall redan för flera år sedan tagit sig an frågan om Kerstin Wahlgrens okända ursprung, och med flera andra engagerade - misslyckades med att hitta hennes anor ...
Han skriver där "Min gissning är att detta var hennes andra utvandring. Att hon först emigrerat som "Johansdotter" eller något sådant, tagit namnet Wahlberg i USA, kommit hem på besök utan att åter skriva sig i Sverige och sedan köpt biljett under sitt nya namn; härav posten i Emihamn ovan.".

Har själv gjort många försök att söka efter någon "passande" Kerstin/Kristina/Stina(etc) - Wahlberg/Walberg/Wallberg(etc) - född mellan 1855 och 1860 - men ingen jag försökt följa upp har utvandrat (senast) 1883 ...

Något "träd" har angett vigsel 1883 - men det kan det väl inte gärna vara - eftersom hon kom till USA i nov 1883 ?

Om man tittar på "1900 års federala folkräkning i USA för Karstin Ehrob" igen,
och eftersom August Julius uppgivna födelse Oct 1855 stämmer med uppgifterna i Vinberg(N), så kanske Kerstins uppgivna Dec 1859 är närmast "sanningen" ??

Kanske någon annan har ett bra förslag ?