NULL Skriv ut sidan - SV: Lagergréen

Anbytarforum

Titel: SV: Lagergréen
Skrivet av: Fredrik Brandt skrivet 2019-04-16, 17:52
Hej Lagergreénare Min mor ( sondotter till Elisabeth Lagergreén) lät restaurera Johan Lauries epitafium och återuppsätta detta i Agunnaryds kyrka mars-60. Laurie rekryterades till milisen från Skottland och efter div. komplikationer med säteri-bestämmelserna blev han med rekommendation från Gustav Banér adlad Johan Lagergreén. Överste och besittare av Målensås, samt egendomar i Oby och Blädinge församlingar. Sonen Alexander Lagergreén tjänade milisen i 40 år, låg bl.a. i 3 dagar bland de döda efter slaget på Fyn 1659!! och slutade som major efter att ha ansvarat för omhändertagandet av snapphanar som förskansat sig i Kristianopels fästning under skånska kriget 1675-79. Drabbades hårt av reduktionen. Att sonen Jonas skulle vara representant för den adlade ätten 391 på riddarhuset, var obekant för mig!??Varför inte farfar Johan?????? Jonas fick tre efterlevande släktgrenar: Otto Christoffer/Länsman Alexander (!) v.Befallningsman Emerensia Christina gift med Haselsten. Utslocknade skott: Cajsa-Lisa gift med pastor Humble Helena-Sofia ? Margareta gift med Borg Eva-Maria gift med capitain von Olderlam Magdalena ? Min gren består av:Johan/Alexander/JONAS!!?/ Otto Christoffer/ Jonas/ Otto/ Elisabeth/ Morfar Otto/Mor Ellen och myself Eskil Persson (-: Har Ni inte besökt Agunnaryds kyrka? -åk dit!! Har Ni andra sakuppgifter om släktens ursprung -hör av Er! Vänligen Eskil P

Hej,
Där din förfader heter Elisabeth, född 1843, heter min Thilda Beata, född 1845.
Thilda fick en dotter, Ida (Maria) Nilsdotter (Nilsson), 1873 med någon Nils, det är inget ni har hört om? Hon var då i Schlesvig, Tyskland.
Vet inte vem denna Nils är.
Hon var ganska tidig, hon var inte gift men fick senare 2 barn (varav ett dödfött) med en Magnus Persson.