NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 oktober, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 oktober, 2013
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2013-09-28, 14:18
Jonathan,
en varning för att släktforska enbart via googling: Ute på nätet finns en mängd antavlor utlagda, varav de flesta saknar källreferenser och en stor del är felaktiga. Nya forskare kopierar okritiskt vad de hittar och lägger ut samma felaktigheter på egna webbsidor.  
 
Om man vill försäkra sig om en korrekt antavla måste man forska själv i originalkällorna, till att börja med kyrkböckerna. Visst kan man söka på nätet, men uppgifter man finner där måste kontrolleras, om man inte vill riskera att begåvas med en släkt som man inte alls är släkt med.
 
I mitt svar till dig ovan har jag lämnat källhänvisningar för att du själv enkelt ska kunna kontrollera mina uppgifter. Lita inte på andrahandskällor - kolla själv, om du vill kunna känna dig säker på att allt blir rätt i din antavla.
 
Hur långt tillbaka man kan komma i ett visst släktled går inte att säga i förväg, alltså innan man forskat så långt det är möjligt - det beror framför allt på om källmaterialet finns bevarat. Dessutom träffar de allra flesta forskare förr eller senare på en ana med okänd far, eller till och med okända föräldrar, och då är det oftast stopp på den linjen.