NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 oktober, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 oktober, 2013
Skrivet av: Karin Jegelius skrivet 2013-09-18, 13:58
Nu har jag varit i kontakt med Uppsala Universitet, tyvärr så kom jag inte så mycket längre,
men jag återger de uppgifter som jag fick:
 
Jag har tittat i Uppsala universitets matrikel för 1762 men kan inte hitta någon som heter Lorents Norström eller Norstedt. Däremot finns en Lars Norstedt från Hälsingland som skrevs in 28 maj 1762.
 
jag har letat matriklar för Hälsinge nation. En kortfattad sådan, Album minus studiosorum Helsinguorum, 1600-1800, har signum U 700 e. Där finner jag Lars Nordstedt Alstaensis under året 1762. Tyvärr får vi inte veta mer om honom än att han erlagt sina avgifter till nationen ”Pro inscriptione 48”, ”Pro honorario 6” och ”Till Bibliothequet 1,16”. Jag är osäker på myntslaget, men där kanske du vet besked? Möjligen daler kopparmynt.  
 
Den i övrigt ganska utförliga matrikeln för åren 1762-1800, som finns i handskriften U 721 b, har i det här fallet bara namnet, skrivet som ”Laurentius Nordstedt Alstensis”, på sidan 1.
 
Jag har även sökt efter handlingar om Lars Norstedt i en kapsel med blandat material, Testimonia. Diverse betygshandlingar för medlemmar af Gestrike och Helsinge nationer, 1700-1837, men inte funnit något där.Jag beklagar detta magra resultat, men längre gick det inte att komma på matrikelspåret.
`
 
Lite kuriosa är att Urban Hjärne skrevs in där samma år den 26 Februari så han var i gott sällskap :-)