NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 augusti, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 augusti, 2013
Skrivet av: Katarina Sohlborg skrivet 2013-08-11, 12:31
Hej Torkel. Denna släkt är stor och den Lorentz du hänvisar till är son till Malin Lorentzdotter 1664-1748 och gift 1707 med Barbro Andersdotter.
 
Däremot satt jag i natt och letade bouppteckningar i Stockholm, fantastisk läsning. Där hittade jag bou efter Kort Hanssons och Lodina Lorentzdotters dotter Margta Hansdotter som dog i Stockholm 1765. Hennes arvingar var 1) Sambrodern mjölnaren Isak Hansson i Stora Tuna i Dalarna, 2) hustru Lodina Norström i Stockholm och 3) avl. Sambrodern Fältväbeln vid Helsinge Regemente Norströms barn till antal och stånd samt hemvist okände.  
 
Att Lorenz/Lars Norström var avliden 1765 stämmer ju, likaså att han hade varit vid Helsinge regemente, men flyttad till Jämtlands reg. (enl mönsterrullan som hänvisas till ovan).
 
När man söker på Familysearch på namnet Lodina i Sverige får man upp några stycken, som faktiskt alla på något vis är släkt. Jag har någon tråd kvar att reda ut, men det ser ut att stämma i alla fall. Angående Johan Norström / Hans Kortsson, visst kan väl Johan och Hans vara samma namn, så att det är samma person det rör sig om. Det verkar så i alla fall.
 
mvh Katarina