NULL Skriv ut sidan - Kyrkoherde Ingolf i Näckenbäck

Anbytarforum

Titel: Kyrkoherde Ingolf i Näckenbäck
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2019-04-11, 21:52

Alla som forskar kring By socken i allmänhet och Näckenbäck i synnerhet kan ha nytta av det jag idag funnit i Västerås stifts herdaminne. I Näckenbäck levde under 1500-talet kyrkoherden Ingolfus Salomonis Sudermannus. Han och hans hustru Abluna hade barn vars ättlingar förökade sig i bygden.
Hembygdsforskaren Carl Larsson i By kom på 1920-talet ut med sitt bokverk "En dalasockens historia" - en fantastisk källa till kunskap om socknen och människorna där. Han ger i sina böcker inga ledtrådar till Ingolfus och Ablunas avkomlingar.
På nätet ligger Muncktells version av stiftets herdaminne ute för allmän läsning. Där får man viss information om Ingolfus existens, men inte så mycket mer. Hans herdaminne skrevs under 1840-talet.
Idag har jag lyckat skaffa ett ex av det herdaminne som Gunnar Ekström gav ut 1949. Det skildrar Västerås stift under medeltiden och reformationstiden. I det bokverket får man väsentligt mycket mer information. Här kan jag koppla min anfader Lars Andersson i Näckenbäck (1592-1686) till Ingolfus och Abluna. Lars var son till en Anders Larsson i Näckenbäck som enligt Ekströms herdaminne var gift med en dotter (utan känt förnamn) till Ingolfus.
Som källa anges bl a Kopparbergs läns jordebok 1633 där Anders Larsson hustru beskrivs som "mycket svag och ålderstigen, ja, alla dagar ligger på säng".
Ingolfus Salomonis Sudermannus lär ha varit född i Södermanland. År 1569 finns han noterad som tjänstgörande kaplan i Stora Tuna socken.
Samma år dyker han upp i By socken. Han skrivs till en början som innehavare av Blidbo, By. 1581 är han kronolandbo i Näckenbäck. År 1584 köper han loss Näckenbäck från kronan tillsammans med fem bönder.
1593 brinner en smedja i Näckenbäck ned och Ingolfus m fl blir stämda av Eric Germundsson i Näs. Germundsson får en mindre ersättning.
I deklarationen för Älvsborgs lösen 1571 uppger Ingolfus (ganska färsk kyrkoherde) en förmögenhet av 75 lod silver, 3 lod koppar, 2 gilla oxar, 7 kor, 16 får, 10 getter och 4 svin mm.
När Ingolfus dör (troligen 1595) finns beslut från ståthållaren Erik Sparre att änkan ska ha Näckenbäck skattefritt för att kunna underhålla och försörja sina barn.
Innan änkeåret passerat gifter änkan Abluna om sig med den Erik Germundsson i Näs, som 1593 stämt hennes make.
Den präst som gifte bort änkan Abluna för tidigt kritiserades. Och paret Abluna/Germundsson kom mycket illa överens.
Hoppas detta kan vara till nytta för andra forskare med samma kopplingar.
/Paul